Jak vyhrát Assessment centrum

 

Přihlásili jste se do výběrového řízení a součástí je i Assessment centrum. Na roli Vám záleží a chcete uspět? Lenka Tothová, která Assessment centra připravuje a vyhodnocuje už více jak 15 let, vám prozradí, jak se na ně připravit tak, abyste v nich uspěli právě vy.

Co je principem Assessment centra?

Assessment centra mají různé podoby. Mohou být individuální i skupinová. Individuální se často používají na rolích, kde není žádoucí, aby se kandidáti potkali – pro vyšší manažerské role nebo specifické role, kde je třeba otestovat konkrétní dovednosti.

My se dnes zaměříme především na skupinová AC, která – jak již název napovídá – probíhají ve skupině více lidí, nejčastěji se jedná o AC ve skupině 4-16 lidí. V současné situaci na trhu práce je typické, že se sejde maximálně 10 účastníků.

Cílem Assessment centra je výběr nového kolegy během jediného dne místo několika vícekolových pohovorů. Hned na začátku je třeba si uvědomit, že kandidáti jsou hodnoceni podle předem daných kritérií, nikoliv pouhým srovnáváním mezi sebou. Pro zajištění objektivity se proto AC účastní několik hodnotitelů – váš budoucí nadřízený, někdo z personálního oddělení a možná i vaši budoucí kolegové, kteří si stejným procesem prošli už v minulosti. Mají tedy pro vás velké pochopení.

Co mám čekat v průběhu AC?

O tom, jak a kdy bude probíhat Assessment centrum, se dozvíte od potenciálního zaměstnavatele. Nebojte se ho zeptat, co očekávat a zda se můžete na něco připravit.

Obecně lze říci, že Assessment centrum začíná představením účastníků, následují individuální i týmové hrané i psané aktivity, často jsou zapojeny i různé formy psychologických testů. Testy vyhodnocují inteligenci, typ osobnosti, vaši hodnotovou orientaci, vždy záleží, o jakou pozici se jedná.

Assessment centra jsou výběrovým řízením obou stran – firma si vybírá budoucího kolegu, ale vy jako kandidáti si vybíráte budoucího zaměstnavatele. Mají podobu celodenních i půldenních aktivit, někdy bývá uprostřed rozloučení s těmi, kteří se z nějakého důvodu nepotkali s očekáváními zaměstnavatele.

V závěru Assessment centra bývá vybraný obvykle jeden kandidát, pokud se nejedná o nábor např. do Trainee programů či násobné role. Pokud nebudete vybráni, neznamená to, že jste byli neúspěšní. Pokud je pro vás firma zajímavá, je dobré se domluvit po skončení a zůstat v kontaktu do budoucna. Často se stává, že zaměstnavatel si na kandidáta vzpomene, když hledá lidi pro jinou pozici a kandidáta s ní následně osloví.

Jak se nejlépe na AC připravit?

Dobrým začátkem se nejen podívat pozorně na inzerát, na který jste reagovali, ale projít si i web budoucího zaměstnavatele. Zajímavým rádcem je i Atmoskop, kde se o svém budoucím zaměstnavateli dovíte více z pohledu zaměstnanců.

Než se vydáte na AC, je ideální si uvědomit, proč jste si vybrali tuto roli a tohoto zaměstnavatele. Motivace totiž bývá jedním z klíčových parametrů, který zaměstnavateli napoví něco více o Vašich očekáváních a zda zapadnete do firemní kultury.  Připravte se a nenechávejte nic náhodě ani krátkému času, který máte na místě na přípravu. Vždy v úvodu bude mít prostor, abyste se představili a řekli, proč jste si danou roli/firmu vybrali.

Rady, co dělat a nedělat v průběhu

Je třeba se připravit na fakt, že Assessment centrum je časově i psychicky náročná aktivita. Někdy se stává, že některou aktivitu během AC nezvládnete. Nenechte se rozhodit, hodnotitelé pozorují, jak se s „neúspěchem“ vyrovnáváte. Fakt, že dokážete sami zhodnotit svůj výsledek a říci, co byste příště udělali jinak a také to, že to předem nevzdáte, je hodnoceno ve váš prospěch.

Assessment centra jsou chystána obvykle s aktivitami, se kterými máte možnost se setkat v běžném pracovním životě. Máte jedinečnou možnost poznat část klíčových úkolů a kolegů, se kterými se bude denně setkávat.

5 rad mBlue

  1. Buďte sami sebou, podáte tak nejlepší výkon, jakého jste schopni.
  2. Buďte aktivní a nebojte se improvizovat. Představte si, jak byste daný úkol řešili ve skutečnosti, nepřemýšlejte nad tím, co hodnotitelé chtějí slyšet. Je to poznat.
  3. Ptejte se a odneste si co nejvíce informací o firmě a obsahu role, až přijde pracovní nabídka, abyste měli už jasno.
  4. Řekněte si o výstupy z AC. Někdy to mohou být písemné výstupy z psychologických testů, někdy krátká konzultace s některým z hodnotitelů. Využijte možnosti zjistit, v čem jste byli úspěšní a kde něco scházelo.
  5. Do jisté míry je Assessment centrum i soutěží. Nedoporučujeme se však prosazovat na úkor ostatních, nepustit je ke slovu a nenaslouchat.

A jedna nejdůležitější rada na závěr:

  1. Nebojte se Assessment centra. Pozitivní a otevřený přístup je právě klíč, jak uspět.

Pokud v průběhu Assessment Centra zjistíte, že role či firma neodpovídá tomu, co jste od toho očekávali, je dobré se rozhodnout, zda chcete v AC pokračovat – například proto, že dobří zaměstnavatelé Vám v průběhu Assessment centra dávají zpětnou vazbu na jednotlivé aktivity, ale můžete například získat i výstupy z psychologických testů. Druhou cestou je oznámit, klidně i v průběhu Assessment centra, že jste se rozhodli nepokračovat. Pokud uvedete důvody, může zaměstnavatel zvážit i do budoucna, zda by mezi Vámi nebyla možná jiná forma spolupráce.

Jak se dozvím, zda mě vybrali?

Časté je, že zaměstnavatelé dokáží rozhodnout a podat nabídku ještě v den AC, ale někteří zaměstnavatelé ještě potřebují čas k vyhodnocení písemných aktivit a psychologických testů. Výsledky znají obvykle do 2-3 dnů. Vítěze (případně kandidáta, který se umístil na 2. místě, pokud se první rozhodne nabídku nepřijmout) pak čeká závěrečná schůzka, kde již jednáte o konkrétních podmínkách nástupu.

Jaké je výhoda pro ty, kteří nabídku nezískali?

Přínosem pro všechny účastníky je možnost dozvědět se více o sobě a svých dovednostech. Zkušenost s řešením úkolů pod tlakem, s improvizací a získání pohledu od někoho jiného na věc, to vše vám zvyšuje pravděpodobnost, že uspějete příště v jiném výběrovém řízení na podobnou pozici. Navíc se poznáte se zajímavými lidmi a navážete kontakty do budoucna, nikdy nevíte, kdy se vám opět budou hodit.

 

Hodně štěstí v cestě za Vaší vysněnou prací.

Lenka Tothová

HR Partner mBlue

 

Co by Vás také mohlo zajímat?

Jak si správně nastavit Linkedin
2030: Jaký bude trh práce?
Jak poznat kvalitního recruitera
Důvody odchodu ze zaměstnání v roce 2018 vs. 2013
Jak budovat svoji pozitivní image

Pro firmy

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže nebo emailem na spolupracujeme@mblue.cz

Jméno a Příjmení*

E-mail*

Telefon*

Zpráva

Pro uchazeče

Navažte s námi dlouhodobou spolupráci. Pokud si přes formulář mProfilu zadáte Vaše parametry ideální pracovní pozice, budeme na Vás myslet a dozvíte se o nové pozici přednostně.

Nechte si monitorovat
trh práce.
Jako máte svého lékaře,
mějte i svého recruitera.

vysněná práce