3 situace, kdy zvolit INTERIM

16.10.2019
Blog Interim Management long
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing mBlue

Když se zmíníte o interim pozici před personalistou nebo managementem, většina z nich si představí náhradu za hlavní účetní, která půjde na 6 měsíců na mateřskou, případně zástup za logistického manažera, když ten předchozí odešel na hodinu a vy chcete mít dostatek času si v klidu vybrat nového. Ve skutečnosti však využití interim specialistů a interim manažerů je o mnoho širší. Výše uvedené interim substituce za výpadek řadového zaměstnance (známé také pod pojmem temporary replacement) jsou jen jednou ze tří základních důvodů využití interim managementu.

Potřebuji zástup za výpadek – substituční management

Pracovní trh se za posledních 10 let v České republice změnil. Vznikl již poměrně velký pool lidí, kteří z různých důvodů nechtějí být klasickým zaměstnancem, ale preferují termínované kontrakty nebo několik menších úvazků najednou, nechávají se najímat na konkrétní projekty, netouží pro klasické pracovní smlouvě a jako kontraktor fakturují za přesně vymezenou činnost na živnostenský list. Kontraktoři jsou placeni od každého odpracovaného dne, dle tzv. manday sazby, fakturu vystavují měsíčně, ale také není neobvyklá vyšší frekvence, třeba za každý odpracovaný týden a s velmi krátkou 7-denní splatností. Typickým kontraktorem je zkušený expert, který mnoho let sbíral know-how a chce své dovednosti nabídnout v projektech, které si sám vybere. Je předpoklad, že tato skupina lidí se bude v dalších letech rychle zvětšovat. Ve Spojených státech jako kontraktor pracuje 30% práceschopného obyvatelstva. V Evropě je podle studie EO interim recruitment nejrozšířenější v Belgii a Holandsku, kde to ostatně v 70. letech všechno začalo, následuje Velká Británie, Německo a Francie.

V jakých případech – vedle výše zmíněného substitučního managementu – tedy po těchto lidech sáhnout?

Hledám experta na dočasný projekt – project management

Ať se jedná o implementaci nového softwaru, zprovoznění nové výrobní linky, změnu skladové logistiky nebo spuštění vlastního eshopu, to všechno jsou projekty, které vyžadují více pracovní síly a zejména nové know-how, které stávající team zaměstnanců nemusí mít.

Jednou z možností je řešit projekt kompletní subdodávkou od jedné firmy, což není levné řešení, a tak zadavatelé často hledají jednotlivé experty s konkrétními zkušenostmi z podobných projektů, které si na dobu několika měsíců – maximálně až 2 let – najmou. V IT oblasti se již jedná o běžný standard, podle našich zkušeností jako kontraktor pracuje 50% všech IT odborníků. Tak vznikl termín IT Bodyshopping nebo také IT contracting, které dnes nabízí celá řada firem a agentur. Trend se však zvolna rozšiřuje i do financí, výroby, marketingu nebo prodeje.

Potřebuji firmu dostat do kondice – change management

První, co vás napadne, bude zřejmě krizový manažer, který do firmy vstupuje ve chvíli, kdy už na dveře klepe insolvenční správce. To je ale jen část toho, co change management nabízí. Často si firmy nabírají změnového manažera v době latentní krize, kdy se firma například několik let za sebou propadá v obratech, maržích nebo tržním podílu. Taková firma zřejmě neuměla včas reagovat na změnu trhu, konkurenci, technologie nebo zaspala z jiných důvodů. Změnový manažer je seniorní profesionál, který obvykle dříve pracoval jako generální manažer se silným finančním, obchodním nebo marketingovým backgroundem a má erudici dočasně uchopit vedení firmy tak, aby ji zase dostal do kondice. Klienti se často ptají, jaký je rozdíl mezi konzultantem a změnovým manažerem. Odpověď je jednoduchá: konzultant radí, změnový manažer s posvěcením majitelů koná a mění.

Další typickou situací, kdy firma sahá po change managerovi je období, kdy firmu přebírá nový vlastník a potřebuje rychlý a hlavně nezávislý vhled do stavu firmy nebo v době, kdy se naopak chystá expanze nebo prodej firmy a je třeba zlepšit obchodní a finanční výsledky.

Jako garant profesionality a etického přístupu v České republice funguje Česká asociace interim managementu, což potvrdil i její člen Ing. Petr Ševčík, který v úterý 15. října 2019 poskytl týmu mBlue praktický vhled do světa interim managementu. Největší pozornost si získaly případové studie, kde na příkladu konkrétních firem pan Ševčík dokládal přidanou hodnotu zkušených profesionálů při změnovém, krizovém a projektovém řízení. Tak si mohli experti mBlue poslechnout příběh zachráněné výstavby luxusního hotelového rezortu, české výrobní firmy, která pod vedením interim manažerů prošla restrukturalizací a doslova vstala z mrtvých, nebo pobočky nadnárodního koncernu, která pod vedením změnového manažera znovu nabrala růstovou trajektorii a významně zlepšila ziskovost i tržní podíl.

„Typický interim manažer – člen CAIM – je zkušený, flexibilní a nezávislý profesionál, který je motivován výsledky své práce. Majitelům firem tedy poskytuje faktickou a otevřenou zpětnou vazbu a dodává konkrétní řešení,“ shrnul na závěr výhody interim managementu pan Ševčík.

mBlue jako personálně-poradenská společnost ve svých službách zahrnuje jak pomoc s náborem trvalých zaměstnanců, tak se specializuje na obsazení dočasnými kontraktory – a to zejména v IT, tak v oblasti seniorního managementu nebo náboru/personalistiky. 

Výhodou je, že mBlue má nejen vlastní portfolio spolupracujících expertů, ale dokáže vám zcela nezávisle posoudit jejich vhodnost pro vaše konkrétní potřeby. Následně přebírá veškerou zodpovědnost za celkovou administrativu, právní záležitosti, je kryto pojistkou odpovědnosti za škody a umí řešení realizovat mnohdy již za několik týdnů.

Mohlo by vás zajímat

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů