9 rad pro generační obměnu rodinné firmy

18.09.2024
familybusiness long
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing mBlue

1. Nepředpokládejte automaticky, že děti firmu převezmou

70 % majitelů rodinných firem chce předat vedení svým dětem a automaticky předpokládají, že jejich potomci firmu převezmou. Ale co když to tak vůbec není? Děti mohou mít jiné plány a priority. Otevřeně s nimi mluvte a zjistěte, zda o firmu opravdu mají zájem. Vedení firmy není jen o penězích a luxusu, ale přináší i bezesné noci a velkou zodpovědnost.

30 % rodinných firem raději přenechá otěže někomu zvenčí – externímu expertovi. Ani jedno řešení není špatné, ale obě varianty vyžadují pečlivou přípravu. Nestavte rozhodnutí na emocích nebo tradicích, důležité je zvážit, co je pro firmu nejlepší do budoucna.

2. Začněte nástupnictví plánovat roky dopředu

Momentálně nástupnictví aktivně řeší jen 18 % firem. Mnohé z těchto firem vznikly v 90. letech, takže je čeká jejich vůbec první předání vedení. Ze zkušeností v zahraničí víme, že s každou další generací chuť převzít firmu klesá. Zatímco děti zakladatelů bývají nadšené, jejich vnoučata už ne vždy sdílí stejné nadšení. Takže nečekejte na poslední chvíli, začněte plánovat včas!

3. Následující generace nejsou klony 

Generace mileniálů a generace Z jsou jiní lidé než zakladatelé. Mají jiný žebříček osobních hodnot, jiné priority. Pokud firmu předáváte někomu mladšímu, nezapomeňte, že jim musíte předat nejen firemní know-how, ale i hodnoty, na kterých firma stojí. Dejte jim prostor pro inovace a modernizaci, protože právě to může být klíčem k dalšímu úspěchu.

4. Naplánujte předání pečlivě 

Ideální předávání v rámci rodiny vlastně neexistuje. Pokud proces předávání trvá roky, vede to ke konfliktům. Pokud trvá měsíc, je to taky problém. Klíčem k úspěchu je otevřená komunikace v rámci celé firmy roky dopředu a naplánování předání jednotlivých kompetencí v řádu měsíců. Často až po předání nová generace zjišťuje, v jaké oblasti ji chybí knowhow a potřebuje se dovzdělat. Někdy je lepší nepouštět se do oblastí, kde se člověk necítí silný a najmout si zkušené odborníky, kteří danou oblast zvládnou efektivněji.

5. Nebojte se s odchodem zakladatele změnit organizační strukturu

Nezapomínejte, že majitelé, kteří byli u vzniku společnosti, měli zodpovědnost za všechno. Často vše nosili “v hlavě” a řídili firmu v excelu. S odchodem zakladatele bývá vhodné upravit organizační strukturu. Namísto jednoho klíčového člověka, který má na starosti všechny důležité oblasti, může být potřeba dvou nebo tří profesionálů, kteří si tyto role rozdělí. Povede to automaticky ke sdílení informací ve firemním systému.

6. Rychle zažeňte chaos s dvojitým vedením

Během přechodu vedení se často stává, že staré i nové vedení spolu nějaký čas fungují současně. To ale může způsobit zmatek – zaměstnanci nevědí, kdo má hlavní slovo. Proto je důležité, aby bylo jasně stanoveno, kdo kdy přebírá vedení, a přechod nesmí trvat příliš dlouho. Neodkládejte konečné rozhodnutí – zaměstnanci potřebují mít v tomhle jasno.

7. Připravte zaměstnance na nový začátek

Změna vedení může u zaměstnanců vyvolat obavy. Co když nový šéf všechno změní? Je důležité s nimi otevřeně mluvit a dát jim jistotu, že změna neznamená konec dobrých věcí.

Je třeba přijmout, že rodinné firmy jsou odlišné. Mají přátelštější, osobnější vztahy než ve standardním korporátu, ale často jedou trochu “punkovým způsobem”, i když už se rozrostly do stovek zaměstnanců. Oddělení HR tady hraje zásadní roli – musí identifikovat talenty, připravit nové lídry, zajistit hladký přechod a uklidnit všechny obavy.

8. Zachovejte pravidelné schůzky s předchůdci

I po tom, co nová generace převezme vedení, je dobré zachovat kontinuitu setkávání s předchozím vedením. Ale ne doma u oběda! Mějte pravidelné pracovní schůzky ve firmě.  Postavit se na vlastní nohy chvíli trvá a správný mentoring velmi pomůže. Mít stejné příjmení jako zakladatel nestačí, nový ředitel(ka) musí dokázat, že je kompetentní k vedení firmy.

9. Nebojte se najít profesionála zvenčí

Není třeba na děti tlačit, aby se ujali řízení firmy osobně. Důležitější je udržet firmu v rodinném majetku. Pokud se děti na převzetí necítí, najmutí externích manažerů může být tou nejlepší volbou. Nezapomínejte však, že najít správného experta může být delší časový horizont, zaučení pak trvá další měsíce. Je třeba počítat, že celkové předání bude trvat minimálně rok. Nedělejte věci rychle, dejte tomu čas.

Nechte se inspirovat naším webinářem

Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně.  Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci. Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz

Nenechte si ujít další setkání v říjnu

Další inspirativní snídaně se bude konat již ve středu 16. října 2024 na téma Vývoj pracovního trhu, kde se budeme bavit o predikce jeho vývoje v roce 2025. Registrace je snadná a rychlá. Budeme se na váš těšit!

 

Mohlo by vás zajímat

proč lidé mění práci

Proč Češi mění práci?

Češi chtějí v práci kamarády, více dovolené a profesní růst. To jsou nejčastější požadavky zaměstnanců. V době, kdy je přemíra pracovních míst, si mohou dovolit žádat víc. Jaká je největší…

19.09.2018
Celý článek
Hiring manazer square

Jak si z hiring manažera udělat spojence

Spolupráce mezi oddělením lidských zdrojů (HR) a manažery jednotlivých oddělení je klíčová pro úspěch náboru nových zaměstnanců. Vzájemné porozumění a koordinace jsou nezbytné nejen pro efektivní proces náboru, ale i…

21.06.2023
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů