Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
70 % majitelů rodinných firem chce předat vedení svým dětem a automaticky předpokládají, že jejich potomci firmu převezmou. Ale co když to tak vůbec není? Děti mohou mít jiné plány a priority. Otevřeně s nimi mluvte a zjistěte, zda o firmu opravdu mají zájem. Vedení firmy není jen o penězích a luxusu, ale přináší i bezesné noci a velkou zodpovědnost.
30 % rodinných firem raději přenechá otěže někomu zvenčí – externímu expertovi. Ani jedno řešení není špatné, ale obě varianty vyžadují pečlivou přípravu. Nestavte rozhodnutí na emocích nebo tradicích, důležité je zvážit, co je pro firmu nejlepší do budoucna.
Momentálně nástupnictví aktivně řeší jen 18 % firem. Mnohé z těchto firem vznikly v 90. letech, takže je čeká jejich vůbec první předání vedení. Ze zkušeností v zahraničí víme, že s každou další generací chuť převzít firmu klesá. Zatímco děti zakladatelů bývají nadšené, jejich vnoučata už ne vždy sdílí stejné nadšení. Takže nečekejte na poslední chvíli, začněte plánovat včas!
Generace mileniálů a generace Z jsou jiní lidé než zakladatelé. Mají jiný žebříček osobních hodnot, jiné priority. Pokud firmu předáváte někomu mladšímu, nezapomeňte, že jim musíte předat nejen firemní know-how, ale i hodnoty, na kterých firma stojí. Dejte jim prostor pro inovace a modernizaci, protože právě to může být klíčem k dalšímu úspěchu.
Ideální předávání v rámci rodiny vlastně neexistuje. Pokud proces předávání trvá roky, vede to ke konfliktům. Pokud trvá měsíc, je to taky problém. Klíčem k úspěchu je otevřená komunikace v rámci celé firmy roky dopředu a naplánování předání jednotlivých kompetencí v řádu měsíců. Často až po předání nová generace zjišťuje, v jaké oblasti ji chybí knowhow a potřebuje se dovzdělat. Někdy je lepší nepouštět se do oblastí, kde se člověk necítí silný a najmout si zkušené odborníky, kteří danou oblast zvládnou efektivněji.
Nezapomínejte, že majitelé, kteří byli u vzniku společnosti, měli zodpovědnost za všechno. Často vše nosili “v hlavě” a řídili firmu v excelu. S odchodem zakladatele bývá vhodné upravit organizační strukturu. Namísto jednoho klíčového člověka, který má na starosti všechny důležité oblasti, může být potřeba dvou nebo tří profesionálů, kteří si tyto role rozdělí. Povede to automaticky ke sdílení informací ve firemním systému.
Během přechodu vedení se často stává, že staré i nové vedení spolu nějaký čas fungují současně. To ale může způsobit zmatek – zaměstnanci nevědí, kdo má hlavní slovo. Proto je důležité, aby bylo jasně stanoveno, kdo kdy přebírá vedení, a přechod nesmí trvat příliš dlouho. Neodkládejte konečné rozhodnutí – zaměstnanci potřebují mít v tomhle jasno.
Změna vedení může u zaměstnanců vyvolat obavy. Co když nový šéf všechno změní? Je důležité s nimi otevřeně mluvit a dát jim jistotu, že změna neznamená konec dobrých věcí.
Je třeba přijmout, že rodinné firmy jsou odlišné. Mají přátelštější, osobnější vztahy než ve standardním korporátu, ale často jedou trochu “punkovým způsobem”, i když už se rozrostly do stovek zaměstnanců. Oddělení HR tady hraje zásadní roli – musí identifikovat talenty, připravit nové lídry, zajistit hladký přechod a uklidnit všechny obavy.
I po tom, co nová generace převezme vedení, je dobré zachovat kontinuitu setkávání s předchozím vedením. Ale ne doma u oběda! Mějte pravidelné pracovní schůzky ve firmě. Postavit se na vlastní nohy chvíli trvá a správný mentoring velmi pomůže. Mít stejné příjmení jako zakladatel nestačí, nový ředitel(ka) musí dokázat, že je kompetentní k vedení firmy.
Není třeba na děti tlačit, aby se ujali řízení firmy osobně. Důležitější je udržet firmu v rodinném majetku. Pokud se děti na převzetí necítí, najmutí externích manažerů může být tou nejlepší volbou. Nezapomínejte však, že najít správného experta může být delší časový horizont, zaučení pak trvá další měsíce. Je třeba počítat, že celkové předání bude trvat minimálně rok. Nedělejte věci rychle, dejte tomu čas.
Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně. Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci. Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz
Další inspirativní snídaně se bude konat již ve středu 16. října 2024 na téma Vývoj pracovního trhu, kde se budeme bavit o predikce jeho vývoje v roce 2025. Registrace je snadná a rychlá. Budeme se na váš těšit!
“Jak předejít odmítnutí pracovní nabídky uchazečem o zaměstnání?” je téma, které pravděpodobně trápí nejednu firmu, protože účast na snídaňovém setkání předčila naše očekávání. V úterý 29. 5. do krásných prostor…
Aplikace umělé inteligence (AI, Artificial Intelligence) do mnoha firemních procesů je dnes velký trend. Cílem je zvýšení efektivity, ať už v podobě zkrácení doby procesu, snížení nákladů nebo zvýšení kvality výstupu….
Novela zákoníku práce přichází s velkými inovacemi, které reflektují požadavky Evropské unie na sjednocení podmínek pracovního trhu. Tyto změny budou mít zásadní vliv na pracovní prostředí. V dnešním článku se…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.