Dávejte pracovní nabídky, které se neodmítají

03.05.2022
nabidky long
Monika Čápová
Monika Čápová Head of HR Partners

Situace na trhu s kandidáty není nejrůžovější už několik měsíců. Nezaměstnanost zůstává nízká a stále pokračuje trend, kdy máme mnohem více volných pracovních míst než potenciálních kandidátů, kterými bychom prázdné židle mohli obsadit. Toto samozřejmě vede k tomu, že kandidáti jsou v jednu chvíli v několika výběrových řízeních, a nakonec mají i několik pracovních nabídek, mezi kterými se rozhodují. A pokud už se kandidát rozhodne, že zaměstnání změní, vždycky si chce polepšit – chce dělat zajímavější práci, za více peněz, s lepším nadřízeným. Je tedy nezbytné, aby právě ta Vaše pracovní nabídka byla tou, která se neodmítá. Pojďme se společně podívat na to, jak co nejlépe napomoci tomu, aby nám kandidáti pracovní nabídky odmítali co nejméně.

Co dělat a nedělat už v průběhu výběrového řízení

  • Všechno začíná už samotným výběrovým řízením. Pokud budeme po kandidátovi vyžadovat účast v několika kolech, která od sebe budou časově vzdálena dva týdny a celý proces se tak natáhne přes měsíc, nemůžeme čekat, že nám ti šikovní kandidáti na trhu vydrží. Je proto důležité, aby výběrové řízení odsýpalo a jednotlivá kola od sebe byla vzdálena ideálně jen pár dní.
  • Dalším problémem, se kterým se setkáváme je, že hledáme tzv. „bílého jednorožce“, to znamená toho nejlepšího kandidáta, mistra ve svém oboru. Takoví kandidáti sice existují, je jich ale málo. Patří právě k těm, kteří se ve finále budou rozhodovat mezi několika pracovními nabídkami a šance, že se pokaždé rozhodnou pro tu Vaši, se tak snižuje. Doporučujeme tedy se spíše zaměřit na hledání talentů a třeba i méně zkušených kandidátů, pro které ale Vaše nabídka bude právě tím, co hledají – posunem v jejich kariéře.
  • Tím se dostáváme k nutnosti rozpoznat skutečnou motivaci kandidáta. Této oblasti je dobré věnovat dostatečné množství času, protože kandidát, který umí, může, ale nechce, není tím správným kandidátem. Nezapomínejte na pohovoru detailně rozklíčovat mzdové požadavky kandidáta – ptejte se na dosavadní rozložení mzdy, na bonusy, které pobíral, zjistěte si, jaká je minimální a optimální částka, kterou by kandidát chtěl a snažte se pak jeho požadavky dodržet (nebo vysvětlete, proč to není možné). Už jsou pryč časy, kdy můžeme spekulovat, zda nám kandidát přijme nabídku, i když mu dáme o něco méně, než jsme diskutovali na pohovoru.
  • Nezapomeňte na pohovoru v kandidátovi vyvolat emoce – musíte být zapamatovatelní a odlišit se tak od dalších pohovorů, které kandidát absolvuje. Přeneste na něj Vaši firemní kulturu, protože čím dříve se do Vás a vaší firmy kandidát zamiluje, tím větší šance u něj máte.
  • To, na co se během výběrového řízení často zapomíná, je poznat svého soupeře, tj. další společnosti, u kterých je kandidát ve výběrovém řízení. Nebojte se kandidáta na toto zeptat. S těmito informacemi pak můžete pracovat, až budete potřebovat vědět, jak rychle by bylo třeba výběrové řízení uzavřít nebo jak pravděpodobné je, že si kandidát vybere právě Vás.
  • S tímto úzce souvisí i problematika protinabídky od současného zaměstnavatele. Protinabídka je jedním z nejčastějších důvodů, proč kandidáti zruší nástup těsně před začátkem pracovního poměru. Je to logické. Současný zaměstnavatel je zná a oni znají jeho, je to bezpečné prostředí a když ještě navíc současný zaměstnavatel vašemu kandidátovi přidá na mzdě a naslibuje všechny změny, které si kandidát přeje, má téměř vyhráno. Proti této situaci se bojuje jen těžko. Co částečně funguje, je kandidáta na tuto situaci připravit. Tím totiž stávajícímu zaměstnavateli seberete vítr z plachet a kandidát už touto situací není tak překvapen, protože je připravený, že může nastat.

Pracovní nabídka

Pokud uděláme vše správně, ve finále máme toho optimálního kandidáta, kterému chceme dát pracovní nabídku. I na tomto je potřeba si dát záležet a co nejvíce tak zvýšit šance na její akceptování.

To, že nabídku dáváme vždy písemně (a ne třeba v smsce, což jsme také zažili), je už dnes samozřejmé věc. Optimální je, pokud se i zde pokusíte odlišit od konkurence. Proč posílat dokument v pdf, když můžeme využít interaktivní prezentaci, kam mimo klasických informací (mzda, pozice, benefity) přidáme třeba i fotky nového týmu, pracovního místa, společných akcí atd. Opět je cílem v kandidátovi vyvolat pozitivní emoce.

Než kandidátovi nabídku pošlete, zavolejte mu nebo si domluvte video schůzku a nabídku s ním předem projděte. Máte možnost mu pogratulovat, předat pozitivní emoci, vyvolat nadšení. Také ale máte možnost z kandidáta poznat, jestli má z nabídky radost, jestli je taková, jakou si ji představoval. Pokud není, můžete v ní ještě před oficiálním odesláním něco změnit. Pokud ji totiž rovnou odešlete, může se stát, že vám kandidát nabídku odmítne z důvodu, se kterým by se ještě něco dalo dělat a vy se to ani nemusíte dozvědět. A to by byla škoda.

Pokud to lze, zapojte do podávání nabídky budoucího přímého nadřízeného – na kandidáty to působí motivačně, mají pocit opravdového zájmu.

S kandidátem se pak zkontaktujete opět za 1 – 2 dny po odeslání nabídky, i když byste se domluvili na delší době, kterou pro rozhodnutí bude potřebovat. Ověřte si, že všemu rozumí, zeptejte se, zda má veškeré informace, které pro rozhodování bude potřebovat a pokud ne, nabídněte mu další schůzku nebo telefonát.

Po přijetí

Všechno dobře dopadlo, kandidát nabídku přijal. Tady by ale naše práce rozhodně neměla skončit. Pokud máme kandidáta, který teprve bude dávat výpověď, je před námi eště dlouhá cesta ke skutečnému nástupu. Buďte tedy s kandidátem v kontaktu i během tohoto období, nabídněte mu podporu v podávání výpovědi – třeba i zasláním vzoru výpovědi. Zapojte kandidáta do dění ve firmě – pozvěte ho na oběd, Vánoční večírek, teambuilding. Nastupující manažery můžete zapojit do náboru, pokud zrovna do jejich týmu nábor plánujete. Cílem je, aby se kandidát cítil součástí firmy ještě dříve, než se jí reálně stane.

Pevně věřím, že pokud se v maximální míře pokusíme výše uvedená doporučení dodržovat, snížíme počet odmítnutých nabídek na absolutní minimum. Držím nám všem palce!

Potřebujete poradit?

Zajímají vás další možnosti, jak snížit pravděpodobnost odmítnutých pracovních nabídek? Podívejte se postupy, které používají naši klienti, na záznamu z online inspirativní snídaně mBlue nebo využijte možnost nezávazné konzultace zdarma. Pošlete nám na sebe kontakt, ozveme se vám zpět.

Mohlo by vás zajímat

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů