Nábor v IT: nové trendy

20.09.2017
nábor v IT
Rado Schmidt
Rado Schmidt HR Partner mBlue

Asi to zažil každý, kdo má na starosti nábor zaměstnanců: nábor IT specialistů je dřina a tvrdý boj. Jejich nedostatek je stav dlouhodobý a nepostihuje jenom Českou republiku, trend je globální.

Poptávka po kvalifikovaných „ajťácích“ se každoročně zvyšuje přibližně o 4 %.  Evropská komise predikuje, že se nedostatek odborníků v oblasti ICT v EU do roku 2020 zhorší až na 825 000 neobsazených pracovních míst.

Zaměstnavatelé mění strategii

Změnou převisu poptávky nad nabídkou v IT oblasti se mění chování zaměstnavatelůBývalo obvyklé, že firmy, které nepodnikají v oblasti ICT, ale pro jejich chod je IT důležité a neobejdou se bez něj, hledaly IT specialisty pouze na hlavní pracovní poměr (HPP). Hlavním důvodem bylo, že pracovní náplň byla strategická, dlouhodobá a získané znalosti během IT projektu zůstaly „doma“. 

Pod tíhou projektových termínů a nedostatkem IT specialistů však nově firmy vystupují ze zajetých kolejí a pro obsazení IT pozice volí cestu bodyshoppinguBodyshopping neboli contractingtedy pronájem“ IT externisty, pracujícího jako živnostník se smlouvou na dobu určitou, byl do současnosti spíše službou, kterou zejména využívali  ICT firmy. Ty jsou založeny na tom, že otevírají mnoho nových vývojových projektů, které běžně nemohou realizovat stávajícím teamem a chybějící kapacity vykrývaly externisty, tzv. Kontraktory.

“Schopnost automatizace činností, tj. zvýšení efektivity práce, je nyní základem pro přežití každé firmy. Tím pádem umět najít kvalitní IT specialisty může v důsledku znamenat, jestli je firma v zisku nebo ve ztrátě”říká Milan Mahovský, jednatel personálně-poradenské agentury mBlue.

Contracting má řadu výhod, a to hlavně při zahajování a ukončování spolupráce. Firmy mohou pružně reagovat na tržní vývoj a poptávku. Nezávislí IT specialisté jsou najímáni díky své flexibilitě nebo všestrannému know-how. Novým trendem je, že firmy postupně přesouvají podíl časově kratších kontraktů směrem k bodyshoppingu na dlouhodobé a náročnější projekty. 

Proč bodyshopping

1. Flexibilita = zisk

Bodyshopping umožňuje flexibilně plánovat zdrojů a rychle reagovat na požadavky trhu. Pružná reakce na tržní podmínky neomezuje počet nových projektů, což v důsledku vede k růstu firemního obratu a zisku. Při zachování stávajícího headcountu bez rozšiřování počtu zaměstnanců roste zisk na 1 zaměstnance, sledovaná hodnota pro prodejní hodnotu firmy a růst hodnoty akcií.

2. Nové know-how

Vstupem externích odborníků získává firma know-how, kterým často nedisponuje. Pohled zvenku přináší čerstvý vítr a zajeté postupy se inovují. Na daný projekt je také kontraktor často více kvalifikovaný než je nutné, tedy dělá méně chyb a obvykle vyřeší projekt v souvislostech.

3. Money, Money, Money

Využití externích zdrojů bývá ve finále levnější a efektivnější. Ne vždy ve smyslu jejich denní sazby (MD rate), ale jistě z pohledu „celkového balíku“, se kterým do firmy vstupují. Odpadají náklady na začleňování zdrojů do interních struktur. Odpadají náklady spojené s náborem nových zaměstnanců a s udržováním či zlepšováním jejich odborné kvalifikace. Odpadají náklady s vedením personální agendy a také náklady při případném ukončení zaměstnaneckého poměru. Variantou k bodyshoppingu je možnost najmout si IT dodavatele za fixní cenu a čas. Vůči tomuto řešení je individuální kontraktor cenově v jasné převaze.

4. Čas

Kontraktora lze najít rychleji než zaměstnance.  V aktuální situaci, kdy některé firmy hledají např.”programátora” i rok, je varianta kontraktor určitě minimálně k vyzkoušení.

Proč kontraktora místo zaměstnance

1. Motivace

Kontraktora není nutné příliš motivovat. Kontraktora motivuje především práce samotná, nepotřebuje nikoho, kdo by ho do práce nutil. Kontraktor se baví tím, že mění projekty, firmy a technologie. Pokud vás něco baví, tak to nebudete „flákat“ a dáte do toho všechno bez nutnosti speciálního motivování.

2. Odpovědnost

Pokud kontraktor dostane úkol, tak ho udělá dobře a včas. Ví, že pokud by to tak neudělal, tak už žádnou další zakázku nedostane. Zákoník práce mu netvoří „ochranný polštář“.

3. Zkušenosti

Kontraktor pracuje na různých projektech, na kterých získává rozmanité zkušenosti. Výhodou je, že tyto zkušenosti, které nasbíral jinde, může použít tam, kde to bude nutné. To mu umožňuje mít originální pohled na řešení a nacházet souvislosti i tam, kde by je nikdo jiný neviděl.

3. Technologie

Většina kontraktorů využívá všechny dostupné moderní technologie. Mnozí z nich technologie mají jako koníčka. Baví je neustále sledovat, co je nového, co se dá využít pro práci nebo zábavu. S počítačem, tabletem nebo smartphonem jsou jedna ruka. Důležité však je, že všechny tyto technologie umějí využívat k tomu, aby jejich práce byla provedena co nejrychleji a nejkvalitněji.

Kdy zvolit Bodyshopping?

Pokud jste v situaci, že se Vám nedaří obsadit IT pozice běžným recruitingem, patrně bude bodyshopping pro Vás alternativní cestou. Některé firmy ho využívají jako nástroj krátkodobého překlenutí nedostatku pracovníků, jiné se přizpůsobily trhu a bodyshopping se jim osvědčil jako dlouhodobý přístup, jak získat kvalitní a zkušené lidi v oboru IT.

Pokud byste rádi získali více informací o bodyshoppingu mBlue, podívejte se na náš web anebo se na nás obraťte, pomůžeme Vám najít řešení, které pro Vaší konkrétní situaci bude to nejvhodnější.

Mohlo by vás zajímat

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů