HR V MALÉ FIRMĚ: kdy začít s personalistikou?

27.08.2019
Blog 4 rady
Marie Hořáková
Marie Hořáková HR Advisory Manager

Tuto otázku občas slýchám od klientů a odpověď na ni je překvapivě jednoduchá: když se chystáte najmout prvního zaměstnance.

I jediný zaměstnanec musí dostat platnou pracovní smlouvu, i jediný zaměstnanec musí dostávat výplatu, měl by dostávat zpětnou vazbu, mít plán rozvoje a udržovat si kvalifikaci. I prvního zaměstnance je třeba dobře vybrat. Aby se vašemu podnikání dařilo, je v dnešní době nezbytné obklopit se správnými lidmi.

Kdo v malé firmě dělá HR a proč je to špatně?

Malé a střední podniky obvykle na rozdíl od velkých společností nedisponují specialisty na HR, management lidských zdrojů většinou řeší přímo majitel, ředitel či některý člen pracovního týmu. Ti však zároveň – a obvykle přednostně – plní své další povinnosti, a tak bývá oblast HR zredukována na nezbytné minimum. Následné chyby v náboru pak mohou mít pro firmu nepříjemné následky od zbytečných nákladů při nutnosti vyměnit nevhodného zaměstnance až po promarněný čas a energii investovaný do zaškolování zaměstnance, který se neosvědčil. Nezávisle na tom, o jak velkou firmu se jedná, jsou to právě lidé, kdo ji tvoří, a proto by měla každá firma o své zaměstnance intenzivně pečovat.

Malé firmě do 80 zaměstnanců se vlastní HR manager nevyplatí

Jaké jsou tedy v takovém případě další možnosti, jak zajistit zaměstnancům kvalitní péči a budovat si image atraktivního zaměstnavatele?

1.HR činnosti rozdělit mezi stávající zaměstnance.

Toto řešení je dosti časté – strategickými personálními záležitostmi se obvykle zabývá majitel (ředitel) firmy, personální administrativu řeší účetní, další záležitosti koordinuje asistentka… Pokud spolu jednotlivé dílky takové HR skládačky dobře komunikují, osobnostně se pro tuto roli hodí a prošly potřebným zaškolením, může to obstojně fungovat.

2.Vyčlenit a vyškolit jednoho zaměstnance

Zvolit osobnostně vhodného člověka, kterému uberete původní pracovních povinností a uvolníte mu tak ruce pro získání kvalifikace v oblasti personalistiky a pro výkon HR činností.

Někteří z našich klientů zvolili raději tuto cestu. Základní školení HR dovedností zabere v závislosti na vzdělání a vstupních znalostech budoucího personalisty zhruba 5-20 dní a s konzultační podporou školitele, nebo jiného zkušeného personalisty při nastavování HR procesů a v případě neobvyklých událostí, přinese toto řešení malé firmě kvalitní HR servis.

3.Najmout zkušenou personalistku na částečný úvazek

Ideálně ženu na mateřské nebo s mladšími dětmi, která si bude vážit možnosti pracovat na snížený úvazek.

Zaměstnavatelé v ČR nejsou zvyklí využívat zkrácených úvazků a je to velká škoda. V okamžiku, kdy počet zaměstnanců přesáhne 40, vyplatí se uvažovat o personalistovi na 2-3 půldny týdně. Takový úvazek bude pro matky malých dětí atraktivní a firma si bude moci z uchazeček vybírat.

4.Personalistu si „pronajmout“

Stejně jako si firmy outsourcují účetní služby, lze outsourcovat i personalistiku. Firem, které tuto službu využívají, poslední dobou přibývá. Specializované poradenské společnosti pomohou s nastavením HR procesů, poskytnou konzultační podporu nebo vyšlou zkušeného HR specialistu, který bude ke klientovi docházet na některé dny v týdnu a profesionálně převezme kompletní péči o personalistiku. Více o službě Interim recruitmentu u mBlue.

Ať už zvolíte kteroukoli z variant, přejeme vám, aby vaše firma prosperovala a rostla a vy jste brzy potřebovali vlastní HR oddělení!

Mohlo by vás zajímat

Blog assessment square

Assessment centrum v dnešní době?

Fakt, že 41% firem* v ČR organizuje assessment centra, vyplynul jako jeden z výsledků průzkumu, které prováděla naše kolegyně v mBlue Karolína Šerá nejen pro svou diplomovou práci. Karolína oslovila přes 300…

22.06.2019
Celý článek
motivujte square

Motivujte spravedlivým odměňováním

Přidejte těm nejlepším V minulých letech rostly mzdy velmi rychlým tempem a zároveň pokračovaly dlouhodobé změny ve způsobu odměňování zaměstnanců. Za hlavní z nich lze považovat individualizaci odměňování a posilování…

19.10.2020
Celý článek
zamestnanecky pruzkum square

Jak na zaměstnanecký průzkum?

Velkou část svého profesního života se zabývám školením manažerů a výukou budoucích manažerů. Kdybych měla vybrat jedinou věc, kterou jim řeknu, byla by to věta: Nevytvářejte si domněnky o tom,…

02.09.2020
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů