Jak napsat náborový inzerát atraktivně?

08.10.2020
Blog long festive
Adéla Antošová
Adéla Antošová HR Partner mBlue

Aby vám inzerát oslovit co nejvíce kvalitních kandidátů, personalista musí myslet u náborového inzerátu tyto 3 důležité věci: forma, obsah a jazyk.

Začněte přehlednou formou a držte se doporučené struktury

  • Text inzerátu byl měl být přehledný, dobře a vyrovnaně členěný, žádná jeho část by neměla výrazně převažovat nad tou druhou.
  • Každý inzerát obsahuje nadpis. Doporučuji, aby v nadpisu vždy zazněl název pozice doplněný upřesněním, tzv. třešničkou na dortu. Není už třeba být v nadpisu přehnaně kreativní.
  • Další část, můžeme ji nazvat otvírák, vám dává možnost uchazečům představit společnost i pozici a vypíchnout zajímavosti. V otvíráku se nebojte prodat svoji značku a zároveň kandidáta namotivujte ke čtení dalších částí.
  • Náplň práce, požadavky na kandidáta a benefity. Tyto tři části by měly být stejně dlouhé, obsahovat ideálně stejný počet odrážek (4 – 7) a mít sjednocené formátování. Když se na výsledný inzerát podíváte, měl by být na první pohled přehledný a dlouhý maximálně na 1 A4.
  • Umožňuje-li to webové rozhraní vašich stránek, doplňte inzerát fotkou nebo obrázkem. Vizuál je dnes nesmírně důležitý a upoutá pozornost. Pokud můžete využít reálné fotky z pracovního prostředí nebo fotky kolegů, je to určitě výhoda a přidá to na autenticitě.

Buďte co nejvíce konkrétní, uvádějte příklady

  • Obsah inzerátu závisí na tom, kolik toho o dané pozici, kterou se snažíme obsadit, víme. Proto doporučuji o pozici komunikovat s člověkem, který na ní již pracuje nebo s nadřízeným dané pozice. Tito lidé by vám měli být schopni velmi detailně vysvětlit, co práce na dané pozici obnáší a vy si tak budete schopni dobře představit, co člověk v této pozici vlastně celý den dělá. Z těchto informací si vyberte ty nejpodstatnější a shrňte je do náplně práce. Buďte konkrétní a vyvarujte zajetých klišé, která jsou sice pohodlná, ale na originalitě nepřidají, a navíc kandidátovi nesdělí nic konkrétního. Fráze typu „zodpovědná práce“, „SŠ/VŠ“, motivující finanční ohodnocení“, „příjemné pracovní prostředí“ zkuste vynechat.
  • požadavcích na kandidáta je dobré si nejdřív ujasnit, co je skutečně důležité pro vykonávání pozice, co jsou bezpodmínečná kritéria, tzv. musty. A naopak, co jsou „pouze“ výhody, to znamená, nejsou nezbytně nutné pro vykonávání pozice, ale mohou se hodit. Můžeme je označit jako „nice to have“. Ve výčtu požadavků buďte opět konkrétní a uvádějte důvod, proč je daný požadavek důležitý. Např. velmi dobrá angličtina – budete denně komunikovat s centrálou v zahraničí. V excelu ovládáte i kontingenční tabulky apod.
  • V benefitech uveďte klasiku, kterou dnes nabízí většina firem (stravenky, cafeterie, multisportka, připojištění apod.), ale zkuste se zamyslet a přijít i s dalšími nápady. Např. blízkost MHD, dobré restaurace v okolí, kam chodíte s kolegy na oběd, fitko nebo park v blízkosti firmy, dog friendly office, výborná káva a další. Mohou to být detaily, které k vám ale třeba přilákají ty pravé lidi.
  • S benefity souvisí i popis pracovního prostředí a firemní kultury. I zde se nebojte odlišit. Pokud jsou u vás názory zaměstnanců brány v potaz, napište to. Máte příjemnou relaxační zónu (fotbálek, šipky a další), happiness tým, který se o vás stará? Přispíváte na charitu? Vzájemně si pečete dobroty nebo spolu sportujete? Dejte o tom vědět. Vypište tyto věci buď do otvíráku nebo do benefitů a odlište se.
  • Jestli využíváte i sociální sítě pro komunikaci s uchazeči, skvělé! Všechno, co je pro vaši firmu charakteristické, můžete sdílet.

Komu tykat a kdy použít slang

  • Co se týče jazykové stránky, zvažte tykání nebo vykání – záleží na firemní kultuře i senioritě obsazované pozice. Hledáte-li absolventy nebo juniory a jste start-up, kde si tykají úplně všichni, můžete využít tykání i v inzerátu. Naopak u seniorních pozic a korporátním prostředí se tykání vyvarujte.
  • Nejen obsah, ale i jazyk můžete přizpůsobit uchazečům, které hledáte. U pozic v marketingu či obchodě využijte kreativitu – přirovnání, slang, bohatý jazyk. U technických pozic se spíše držte faktů.
  • V každém případě vždy užívejte spisovnou češtinu a správný pravopis.

Důležité na závěr

Nezapomeňte s kandidáty po jejich reakci na váš inzerát reagovat. Je dobré, když kandidátům přijde potvrzení o jejich reakci i s informací, dokdy je budete informovat. Tuto lhůtu se snažte dodržet. Pokud si kandidáta nebudete chtít zvát na osobní schůzku, postačí zamítnutí emailem. Po osobní schůzce doporučuji kandidáta zamítnout telefonicky a sdělit mu důvod jeho neúspěchu.

Podívejte se inspirativní přednášku 

Pro všechny, pro které téma zajímá více do hloubky, máme k dispozici záznam z nedávné inspirativní HR snídaně na toto téma 

 

Mohlo by vás zajímat

Blog assessment square

Assessment centrum v dnešní době?

Fakt, že 41% firem* v ČR organizuje assessment centra, vyplynul jako jeden z výsledků průzkumu, které prováděla naše kolegyně v mBlue Karolína Šerá nejen pro svou diplomovou práci. Karolína oslovila přes 300…

22.06.2019
Celý článek
Blog homeoffice square

Jak se nezbláznit na Home Office

Jako psycholog bych vám poradila několik jednoduchých opatření. Pořiďte si kvalitní židli… … a zorganizujte si pracovní kout, nebo koutek, ideálně pracovnu (jestli na ni máte prostor). Důležitý je dostatečně…

03.03.2021
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů