Jak oslovit generaci Z?

20.06.2024
GEN Z Long
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing mBlue

Na trh práce právě vstupuje nová generace mladých dospělých, známá pod označením Gen Z nebo také post-mileniálové. Tato demografická kohorta, následující po generaci Mileniálů (Generace Y), zahrnuje lidi narozené mezi lety 1996 a 2010, tvořících necelých 20 % obyvatelstva. Jejich vstup na pracovní trh přinese firmám mnoho příležitostí, pokud se oprostí od některých předsudků.

Generace Z se potýká s určitými obtížemi při startu své pracovní kariéry kvůli své ne zcela ideální pracovní reputaci.

Často se o nich říká, že:

  • Nadměrně používají technologie: Generace Z je často kritizována za svou závislost na chytrých telefonech, sociálních médiích a internetu obecně.
  • Jsou netrpěliví a mají krátkou pozornost: Vzhledem k rychlému přílivu informací se říká, že mají kratší pozornost než předchozí generace.
  • Jsou línější a méně angažovaní: Generace Z často preferuje flexibilitu a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem.
  • Liší se progresivními postoji: Citlivě vnímají sociální spravedlnost, rovnost a inkluzivitu.

Je důležité si uvědomit, že tyto stereotypy a kritiky nejsou vždy spravedlivé nebo přesné. Kdyby předchozí generace měly od dětství přístup k technologiím, velmi pravděpodobně by byly hodně podobné současné generaci mladých.

Ideální čas pro start kariéry

Mají vlastně velké štěstí, že žijí v optimální době, kdy je dlouhodobě nízká nezaměstnanost a vstupují na pracovní trh v období, kdy mnoho firem po pandemii zachovalo možnost pracovat částečně z domova.

Pracovní prostředí generace Z se velmi liší od jejich rodičů, kteří kariéru začínali v divokých 90. letech. Bylo to období významných ekonomických změn, globalizace a ekonomické nestability, ale také velkých příležitostí ke skokovému finančnímu polepšení. Vysoká konkurence mezi početnou generací (“Husákovy děti”) motivovala tehdy mladé zaměstnance k tomu, aby pracovali tvrději a zabezpečili svou budoucnost, své rodiny a své děti.

 

Jak zaujmout Generaci Z jako zaměstnavatel?

Nejnovější studie GenSight, která vznikla ve spolupráci VŠE a konzultační společnosti Strateggo, ukazuje, že generace Z chce pracovat chytře, nikoliv tvrdě. Naučíme-li Generaci Z myslet v souvislostech a s důrazem na výsledek, mohou s nástroji moderní doby zrychlit procesy a inovace firem.

1. Opravdovost a transparentnost

Nebojte se novým zaměstnancům říct, co vám ve firmě nefunguje. Neskrývejte nepříjemné věci a neúspěchy, pojmenujte problémy a vyzvěte je, aby se zapojili do hledání řešení.

2. Potřebují smysluplnost

Vysvětlujte, proč se ve firmě věci nějakým způsobem dělají, vysvětlete jim kontext. Potřebují získat Big Picture, aby porozuměli souvislostem a neztratili motivaci.

3. Dejte jim pravidla, ale i svobodu

Snažte se respektovat, co je pro ně důležité. Jsou efektivnější a rychlejší, důvěřujte jim, povzbuzujte je. Budou z nich zodpovědní a výkonní pracovníci, jen potřebuji určitou míru svobody a flexibility.

4. Společenská odpovědnost

Prezentujte veřejně své závazky k etickým obchodním praktikám a společenské odpovědnosti. Ukažte všem, že u vás ve firmě měníte svět k lepšímu.

5. Komunikujte na sociálních sítích

Buďte aktivní na Instagramu, TikToku, Snapchatu a YouTube, které jsou pro Gen Z hlavními kanály pro komunikaci a konzumaci obsahu. Používejte atraktivní vizuální obsah, infografiku, memy. Je důležité, aby byl obsah stručný, výstižný a rychle srozumitelný.

 

Nechte se inspirovat naším webinářem

Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně.  Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci. 

Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz

Mohlo by vás zajímat

Pohovor square

Co dělat, když kandidát na pohovoru mlží

Když potřebujete během pohovoru zjistit, zda kandidát mlží nebo zda pracovní zkušenosti skutečně zažil, zvolte formu behaviorální pohovoru. Zkušení personalisté, kterým prochází rukama velké množství lidí, vědí, že mají jen…

21.09.2022
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů