Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
Na trh práce právě vstupuje nová generace mladých dospělých, známá pod označením Gen Z nebo také post-mileniálové. Tato demografická kohorta, následující po generaci Mileniálů (Generace Y), zahrnuje lidi narozené mezi lety 1996 a 2010, tvořících necelých 20 % obyvatelstva. Jejich vstup na pracovní trh přinese firmám mnoho příležitostí, pokud se oprostí od některých předsudků.
Generace Z se potýká s určitými obtížemi při startu své pracovní kariéry kvůli své ne zcela ideální pracovní reputaci.
Často se o nich říká, že:
Je důležité si uvědomit, že tyto stereotypy a kritiky nejsou vždy spravedlivé nebo přesné. Kdyby předchozí generace měly od dětství přístup k technologiím, velmi pravděpodobně by byly hodně podobné současné generaci mladých.
Mají vlastně velké štěstí, že žijí v optimální době, kdy je dlouhodobě nízká nezaměstnanost a vstupují na pracovní trh v období, kdy mnoho firem po pandemii zachovalo možnost pracovat částečně z domova.
Pracovní prostředí generace Z se velmi liší od jejich rodičů, kteří kariéru začínali v divokých 90. letech. Bylo to období významných ekonomických změn, globalizace a ekonomické nestability, ale také velkých příležitostí ke skokovému finančnímu polepšení. Vysoká konkurence mezi početnou generací (“Husákovy děti”) motivovala tehdy mladé zaměstnance k tomu, aby pracovali tvrději a zabezpečili svou budoucnost, své rodiny a své děti.
Nejnovější studie GenSight, která vznikla ve spolupráci VŠE a konzultační společnosti Strateggo, ukazuje, že generace Z chce pracovat chytře, nikoliv tvrdě. Naučíme-li Generaci Z myslet v souvislostech a s důrazem na výsledek, mohou s nástroji moderní doby zrychlit procesy a inovace firem.
Nebojte se novým zaměstnancům říct, co vám ve firmě nefunguje. Neskrývejte nepříjemné věci a neúspěchy, pojmenujte problémy a vyzvěte je, aby se zapojili do hledání řešení.
Vysvětlujte, proč se ve firmě věci nějakým způsobem dělají, vysvětlete jim kontext. Potřebují získat Big Picture, aby porozuměli souvislostem a neztratili motivaci.
Snažte se respektovat, co je pro ně důležité. Jsou efektivnější a rychlejší, důvěřujte jim, povzbuzujte je. Budou z nich zodpovědní a výkonní pracovníci, jen potřebuji určitou míru svobody a flexibility.
Prezentujte veřejně své závazky k etickým obchodním praktikám a společenské odpovědnosti. Ukažte všem, že u vás ve firmě měníte svět k lepšímu.
Buďte aktivní na Instagramu, TikToku, Snapchatu a YouTube, které jsou pro Gen Z hlavními kanály pro komunikaci a konzumaci obsahu. Používejte atraktivní vizuální obsah, infografiku, memy. Je důležité, aby byl obsah stručný, výstižný a rychle srozumitelný.
Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně. Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci.
Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz
Když potřebujete během pohovoru zjistit, zda kandidát mlží nebo zda pracovní zkušenosti skutečně zažil, zvolte formu behaviorální pohovoru. Zkušení personalisté, kterým prochází rukama velké množství lidí, vědí, že mají jen…
Novela zákoníku práce přichází s velkými inovacemi, které reflektují požadavky Evropské unie na sjednocení podmínek pracovního trhu. Tyto změny budou mít zásadní vliv na pracovní prostředí. V dnešním článku se…
Tamaro, pracuješ v oblasti personalistky už více než 20 let. Jak vnímáš, že se za tu dobu posunul nábor lidí na dočasnou dobu, na tzv. interim pozice? Především v posledním…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.