Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
V první řadě si ujasněte, co pro vás znamená pojem „nejlepší zaměstnanci“. Kdo jsou ti, které si nutně potřebujete udržet? Jsou to nositelé know-how? Nejzkušenější zaměstnanci? Jsou to zaměstnanci, kteří podávají nejlepší výkon a mají nejlepší výsledky? Nebo talentovaní zaměstnanci, loajální vůči firmě a schopní se rychle učit novým věcem? Zaměstnanci, kteří dobře spolupracují a mají týmového ducha? Nebo ode všeho trochu?
Je důležité umět definovat, kdo jsou vaši klíčoví zaměstnanci. Na ně by se měla soustředit maximální pozornost a jim věnovat největší péče.
Každý zaměstnanec uzavírá (často podvědomě) s firmou při nástupu do zaměstnání kromě pracovní smlouvy i smlouvu psychologickou: Budu pro firmu pracovat a očekávám za to, například:
Dokud má zaměstnanec pocit, že dostává to, co si od firmy sliboval, nemá důvod odejít. Jakmile získá dojem, že nedostává, co si od práce u vás sliboval, psychologická smlouva přestává platit a zaměstnanec se začne rozhlížet.
Ověřujte si pravidelně, zda jsou vaši zaměstnanci spokojeni. Zjišťujte, proč k vám přišli pracovat a nabídněte jim to, co chtějí. Mladý zaměstnanec s hypotékou a malými dětmi ocení peníze, čerstvý absolvent prostředí, kde se může rychle rozvíjet a odstartovat kariéru, maminka malých dětí si bude vážit zkráceného úvazku. Všichni touží po práci, kde jim šéfuje slušný, férový nadřízený, který své práci rozumí.
Pokud nevíte odkud začít, zkuste to od managementu. Změnit chování managementu moc nestojí, a přitom nejčastěji zaměstnanci odchází kvůli špatnému šéfovi. Změna chování managementu tedy může přinést velký efekt s malými náklady.
Ti nejlepší zaměstnanci bývají kreativní a originální; nenuťte své talenty mechanicky plnit příkazy a nezdržujte je – ani sebe – mikromanagementem. Dopřejte svým talentům prostor a maximální možnou míru svobody: stanovte cíle a nechte na nich, jak se k nim dopracují.
Umožněte svým nejlepším zaměstnancům růst. Ti nejlepší obvykle mívají chuť stále se zlepšovat. Povyšujte je, zapojujte do projektů, využijte jako mentory – dejte jim větší odpovědnost. Když jim neumožníte růst, utečou za rozvojem jinam.
Oceňte přínos svých hvězdných zaměstnanců. Pokud někdo podává nadprůměrný výkon, zaslouží si nadprůměrné ocenění. Není nic horšího než mechanické navyšování mezd všem v týmu stejně („přidám všem stejně, ať je klid“). Jak dlouho by vás bavilo jet na maximum a dostávat stejné peníze jako méně výkonní nebo dokonce líní kolegové?
Neomezujte ocenění jen na finanční odměny. V Čechách se hodně kritizuje a málo chválí. Dejte svým klíčovým zaměstnancům vědět, že jsou pro vás důležití a že si jich ceníte. Nebojte se, nezpychnou, ti skutečně dobří zaměstnanci obvykle zároveň mívají i sebereflexi. Pochvala navíc nic nestojí a má obrovský efekt.
Naslouchejte svým zaměstnancům. Zjistěte, jaké benefity by si zaměstnanci přáli. Mladí zaměstnanci ocení fitko a firemní akce. Rodiče malých dětí spíš než večírek ocení volno navíc a starší zaměstnanci možná upřednostní penzijní připojištění. Pamatujte, že nejlepší benefit je ten, který zaměstnanci chtějí. Často není nutné investovat velké částky, přesné zacílení péče může přinést větší efekt. Zjistěte, co si přejí a dejte jim to.
Buďte ke svým zaměstnancům otevření, sdílejte své vize o budoucnosti a sdělte jim, jak zapadají do celkových cílů. Zvlášť teď, v době všeobecné nervozity, by měli vaši nejlepší zaměstnanci vědět, že jsou pilíř firmy a počítáte s nimi za každých okolností. Pokud zaměstnanci znervózní a začnou hledat práci jinde, ti nejlepší ji najdou nejrychleji. Komunikujte včas, otevřeně a uklidňujte. Vyplatí se to.
Pokud se chcete dozvědět víc, kontaktujte nás. Našim klientům nabízíme hodinovou konzultaci zdarma.
Pro všechny, pro které je téma aktuální, máme k dispozici záznam z nedávné inspirativní HR snídaně na téma Jak si udržet nejlepší zaměstnance.
V době, kdy jsem začínala svoji kariéru v HR, byla velmi populární sendvičová zpětná vazba. Označení sendvičová dostala proto, že v jejím úvodu manažer pracovníka pochválí, poté sdělí výhrady –…
Na první pohled se může zdát, že nábor je zákoníkem práce upraven jen lehce a nechává velkou flexibilitu zaměstnavateli. Můžeme si zvolit formu výběrového řízení, zaměstnat nové zaměstnance i bez…
Milan Mahovský, spoluzakladatel personálně-poradenské společnosti mBlue, byl hostem podcastu Time Toasters. Dozvíte se, jakým způsobem přistupuje k vedení lidí on sám. A jak můžete kreativně vymyslet a zlákat do firmy…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.