Jak si správně poskládat tým?

16.02.2020
jak poskladat 4ku3
Milan Vondráček
Milan Vondráček Head of HR Partners

Každý zaměstnanec má nějakého nadřízeného, kolem sebe kolegy nebo podřízené, se kterými vytváří tým, nejmenší organizační jednotku ve firmě.

Členové týmu mají odlišné úkoly,  spojuje je ale stejný cíl. Nejefektivněji se cíle dosahuje, když je tým poskládaný z lidí, kteří mají náplň práce stanovenou nejen podle svých dovedností, ale i s respektem k jejich osobnostním profilům.

Podle čeho poskládat funkční tým?

Klíčem je rovnováha mezi jednotlivými rolemi. Například tým se neposune kupředu, pokud nedostane počáteční impuls od kreativního vizionáře, říkejme mu Inovátor. Pokud však bude tým sestavený ze samých Inovátorů, sice vyprodukuje řadu úžasných nápadů, avšak stěží něco dotáhne do finále. Inovátor, zapálený do vlastních vizí, totiž z podstaty své role bývá zapomnětlivý, nemá kapacitu ani vůli dotahovat detaily. Potřebuje mít v týmu kolegu, který bude schopný Realizátor a Dotahovač.

Každý z nás se cítí v určité roli dobře a tu opakovaně preferuje. Většinou v různých situacích volíme ještě sekundární nebo terciální roli. Více ale ne.

Umění je tým tedy vyváženě poskládat. Pro určování preferencí se používá např. Belbinův test. Pojďme si připomenout jeho teorii rolí v týmu:

Hlava

Ruce

Srdce

Někdy bývají uváděny další role, které ale nejsou zcela „týmové“ – protože vnitřní motiv jejich nositele není skupinový, ale individuální:

  • Nosič vody (hledá, komu by pomohl)
  • Travič studní (vytváří „zlou náladu“, podporuje intriky)

Při sestavování týmu je důležité vyvažovat negativní stránky každé role pozitivními stránky druhé role.  Dotahovač může ostatní brzdit tím, že bude přílišný perfekcionalista. Koordinátor přes samé delegování může zapomenout pracovat. Realizátor zase bude odmítat změny, přestože budou ku prospěchu celé věci.

 

3 kroky ke stabilnímu týmu

Zaměřím se na příklad z naší společnosti. Obecně se dá říci, že v personálních agenturách je fluktuace zaměstnanců větší. mBlue fluktuaci čelí systémem vzdělávání a příjemnou firemní atmosférou. To ale samo o sobě nestačí.

Když jsem si já budoval svůj tým, znamenalo to postavit ho téměř celý od počátku. Ne vždy šlo vše hladce, z čehož jsem se poučil v těchto 3 oblastech:

 

1.Výběr nových kolegů

Vybrat nové zaměstnance, zaučit je, pomoci jim postavit zákaznického portfolio je dřina, co si budeme povídat.  I přes maximální úsilí jsem byl úspěšný jen z 50%. Postupem času se nám podařilo vyladit proces výběru v assessment centrech a dnes se dá říct, že se ve výběru téměř nemýlíme. Snažíme se nového zaměstnance poznat před nástupem, aby i on/ona pochopil a poznal firmu co nejlépe. Neformální společný oběd, účast na firemních akcích, pozvání na konferenci nebo vánoční večírek ještě před samotným nástupem. To vše velmi pomohlo minimalizovat fluktuaci.

2.Odchody podřízených

S odchody několika kolegů / kolegyň jsem se musel nějak vyrovnat. Důležité je mít v týmu zdravé jádro a na něm stavět. Neustále pracuji na tom, aby mezi námi panovala pohoda, abychom o věcech otevřeně diskutovali a navzájem si věřili. Dnes je tým stabilní a moji kolegové a kolegyně přesně ví, co mají dělat, práce je baví a naplňuje.

3.Prevence vyhoření

Jeden kolega si potřeboval odpočinout a požádal o půl roku neplacené dovolené, aby mohl cestovat. Protože jsem byl s jeho prací spokojen a pro firmu pracoval dlouho, sabbatical dostal. Delší pauza umožní lidem bilancovat, nabrat energii a vnímám ji jako benefit, jak si udržet a motivovat pracovité lidi. Spokojenost lidí je pro mne moc důležitá.  

 

Jak poznáte vyspělý tým?

V poslední době mne zajala myšlenka koučky Evy Mohauptové „ Jak se projevuje vyspělý tým?“

Funkční tým se podle ní projevuje několika možnými způsoby:

  • Lidé jsou tvůrčí a k práci přistupují aktivně
  • Vědí, co mají dělat pro celkový úspěch, nebo na to přijdou
  • Identifikují se se skupinovým cílem a hledají cestu, jak ho dosáhnout
  • Navzájem se respektují a znají své styly práce
  • Rozvíjí se, ptají se, učí se
  • Starají se o svou motivaci i o sebe tak, aby byli spokojení
  • Vědí, co mají dělat, i když šéf odejde, a šéfa zároveň respektují
  • Lidé umí komunikovat, řešit neshody a problémy
  • Umějí se rozhodnout a akceptují rozhodnutí
  • Dodržují termíny a priority
  • Chodí včas
  • Uzpůsobují si procesy a styl spolupráce pro lepší výsledek
  • Používají věcné argumenty
  • Mají sebereflexi a umějí dát zpětnou vazbu

Zdroj: Týmový koučink (Portál 2013)

S touto myšlenkou se naprosto ztotožňuji a snažím se ji ve svém týmu podporovat.

 

Budování úspěšného týmu je mravenčí práce

Jak je na tom váš tým? Pokud byste rádi vyhodnotili, jak na tom jste u vás ve firmě, obraťte se na nás. Divize HR poradenství vám nezávisle vyhodnotí stávající stav, vyhodnotí kritická místa a doporučí, jaké kroky udělat k větší efektivitě celého týmu nebo firmy.

 

Mohlo by vás zajímat

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů