Snídaně s klienty: Jak předejít odmítnutí nabídky?

17.10.2018
snidane 2018 long
Veronika Mazancová Head of HR Partners

“Jak předejít odmítnutí pracovní nabídky uchazečem o zaměstnání?” je atraktivní téma, které řeší mnoho firem. To dokazuje i téměř dvojnásobná účast našich klientů na letošní podzimní “Snídani s klienty” oproti obdobné přednášce na jaře. Do krásných prostor BC Aspira hned vedle nových kanceláří mBlue zavítalo 10. října 2018 více než 70 personalistů a top manažerů. Na snídani byly představeny zajímavé výstupy z dvouletého projektu, během kterého se mBlue podařilo snížit počet odmítnutých nabídek o celých 40%.

Key Account ředitelka mBlue Veronika Mazancová poodkryla na základě výzkumu největší pasti, které číhají v různých fázích příjímacího řízení a které mohou zapříčinit, že uchazeč v závěru (po vyhraném výběrovém řízení) pracovní nabídku překvapivě odmítne… a nenastoupí. Během prezentace se účastníci dozvěděli Osmero doporučení, jak výrazně pravděpodobnost odmítnutí nabídky snížit. Největší přínos setkání vidíme v živém sdílení know-how a v diskuzi mezi HR odborníky napříč obory.

Counter Offer

Největší zájem vzbudila témata dotýkající práce s Counter offer (protinabídka od stávajícího zaměstnavatele). Většina účastníků se shodla, že tuto situaci znají velmi dobře, ale zatím tuto situaci neuměli otočit ve svůj prospěch. Na snídani se mimo jiné dozvěděli, jak s ní pracovat, kdy toto téma s kandidátem otevřít a jak sebrat stávajícímu zaměstnavateli vítr z plachet.

Job offer

A druhým silným tématem byla samotná forma Job Offer. Jak připravit sexy nabídku, kterou kandidát přečte celou a neodmítne. Jak důležité je vyčíslit nejen finanční složky mzdy, ale i její nefinanční benefity. Protože to vás může rázem vystřelit na první místo při rozhodování kandidáta.

Zde malé nahlédnutí do našeho výzkumu:

Pracovní trh se přehřívá a bude hůř. Podle ČSÚ se nezaměstnanost pohybuje na úrovni 2,2%, což je nejméně od roku 1997 a úplně nejméně v celé EU. MMF odhaduje, že ekonomika letos stoupne o 3,7%, potřeba nových zaměstnanců tedy dále bude sílit.

mBlue identifikovalo, že se skoro každý druhý vítězný kandidát se ve finále rozhodne do nové práce nenastoupit. To je obrovské číslo! Dedikovaný team mBlue se dva roky intenzivně věnoval příčinám odmítnutých nabídek a přišel se strukturovaným postupem, který efektivně v letech 2016-2018 snížil podíl odmítnutých nabídek o 40%.

mBlue proto svým klientům klade na srdce tyto doporučení:

  • Kandidát, který umí, může, ale nechce, není tím správným kandidátem. Zjišťování skutečné motivace nesmí ustoupit nadšení nadřízených z kompetencí a zkušeností kandidáta.
  • Nejčastějším důvodem odmítnutí nabídky nebývají finance. To, co rozhoduje, je dojem z celého výběrového řízení. Kandidáti často uváděli, že měli pocit, že se na pohovoru nabízeli jen oni. Firmy zapomínají, že dnes to je opačná strana, kdo si vybírá. Pokud to shrneme do jedné věty: kandidát musí po prvním setkání odcházet nadšen a do firmy zamilován.
  • Přijetí nabídky zvyšuje, když nabídku podává přímo budoucí nadřízený. Uchazeč získá dojem, že o něj šéf osobně opravdu stojí.
  • Pracovní nabídka po telefonu je out. Pokud nepodáte kompletní a strukturovanou nabídku písemně, opět ztrácíte body. Pomůže, pokud do nabídky přidáte i vyčíslení nefinančních benefitů, mnoho kandidátů si jejich hodnotu nedokáže spočítat.

 

.

Mohlo by vás zajímat

Blog assessment square

Assessment centrum v dnešní době?

Fakt, že 41% firem* v ČR organizuje assessment centra, vyplynul jako jeden z výsledků průzkumu, které prováděla naše kolegyně v mBlue Karolína Šerá nejen pro svou diplomovou práci. Karolína oslovila přes 300…

22.06.2019
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře nebo emailem

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře nebo emailem

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů