„HR marketing není jen metodou pro získávání budoucích pracovníků na trhu práce, ale je to hlavně systém myšlení a jednání orientovaný nejen do okolí firmy, ale i do ní samotné“. (Stýblo 2003, Uplatňování personálního marketingu v praxi)
Bojujete s nedostatkem kvalifikovaných kandidátů? Nedaří se Vám oslovit ty správné uchazeče? A už jste se zamysleli, jakým způsobem vedete kampaň ohledně zaměstnání právě ve Vaší firmě?
Výrazným prvkem v oblasti HR je tzv. employer branding. Budování značky zaměstnavatele je vhodné věnovat péči ještě před samotným určením strategie řízení lidských zdrojů. Získat informace o tom, jak je Vaše firma vnímána na trhu práce i Vašimi vlastními zaměstnanci, může být klíčové pro další rozhodování při volbě komunikace pracovních příležitostí. Lze vycházet z různých průzkumů znalosti značek zaměstnavatelů či si vytvořit interní průzkum motivovanosti a spokojenosti stávajících zaměstnanců.
Jako nástroje pro zvýšení efektivity v oblasti lidských zdrojů – zejména náboru – lze použít základní marketingové 4P: product, price, place, promotion.
4 P HR marketingu
Konkrétní pracovní místo. Důležité jsou jeho vlastnosti – nejen samotná náplň práce, podmínky pozice, či pracovní prostředí, ale i celková atmosféra ve Vaší firmě a pověst Vaší firmy jako silného a dobrého zaměstnavatele. Nedílnou součástí podoby Vašeho HR produktu je i finanční ohodnocení pozice.
Čím atraktivnější je produkt se všemi svými vlastnostmi, tím snazší bude jeho „prodej“ na trhu.
Kvalitní zaměstnanci, které se podaří přivést do firmy. Jako zaměstnavatel musíte vědět, jaké konkrétní požadavky na své zaměstnance máme ať již kvalifikační či z pohledu souladu s firemní kulturou. Zároveň je nutné tyto kritéria neustále porovnávat se situací na trhu a přizpůsobovat je – pozor na konkurenceschopnost jako zaměstnavatel!
Kvalitní kandidát si velmi pečlivě vybírá novou pracovní roli. Než se rozhodne, která z nabízených pozic je ta pravá, musí zvážit všechny charakteristiky jednotlivých „produktů“ a jelikož se jedná o závažné životní rozhodnutí, převládají racionální faktory. HR marketing v tuto chvíli musí s celkovým výběrovým řízením pracovat jako s reklamní kampaní s ohledem na odlišnosti rozhodovacího procesu „zákazníka“.
K úspěšnému uzavření tohoto „obchodu“ je potřeba myslet opět na celý proces i z pohledu kandidáta a nacházet cesty, které zároveň kandidáta motivují pro výběr právě Vaší společnosti a zároveň Vám dovolí adekvátně prověřit potřebné informace. Přínosem pro obě strany může být například zážitkový den ve firmě nebo vybídnutí ke zpětné vazbě.
Z dat průzkumu, které uveřejnila společnost Brand Bakers (březen 2014), vyplývá, že mezi základní trendy HR marketingu, které přinášejí nejlepší výsledky, se řadí:
HR marketing tedy kombinuje marketingové nástroje a zkušenosti z Brand managementu v oblasti personalistiky. Základem je správné definování cílové skupiny. HR marketing se věnuje zejména:
Nezapomínejte na přínosy HR marketingu, které Vám mohou pomoci rozvíjet konkurenceschopnost Vaší firmy, jako jsou:
HR marketing je investicí, která má však zaručenou návratnost v krátkém čase. mBlue je zde pro Vás, aby Vám pomohlo realizovat efektivní změny. Kontaktujte nás na spolupracujme@mblue.cz.