Nezapomínáte na HR marketing?

„HR marketing není jen metodou pro získávání budoucích pracovníků na trhu práce, ale je to hlavně systém myšlení a jednání orientovaný nejen do okolí firmy, ale i do ní samotné“. (Stýblo 2003, Uplatňování personálního marketingu v praxi)

Bojujete s nedostatkem kvalifikovaných kandidátů? Nedaří se Vám oslovit ty správné uchazeče? A už jste se zamysleli, jakým způsobem vedete kampaň ohledně zaměstnání právě ve Vaší firmě?

Výrazným prvkem v oblasti HR je tzv. employer branding. Budování značky zaměstnavatele je vhodné věnovat péči ještě před samotným určením strategie řízení lidských zdrojů. Získat informace o tom, jak je Vaše firma vnímána na trhu práce i Vašimi vlastními zaměstnanci, může být klíčové pro další rozhodování při volbě komunikace pracovních příležitostí. Lze vycházet z různých průzkumů znalosti značek zaměstnavatelů či si vytvořit interní průzkum motivovanosti a spokojenosti stávajících zaměstnanců.

Jako nástroje pro zvýšení efektivity v oblasti lidských zdrojů – zejména náboru – lze použít základní marketingové 4P: product, price, place, promotion.

 

AAEAAQAAAAAAAAYCAAAAJDg4NmE2ZjgyLTc0NWEtNGQ0YS05NDg5LWFiYzJmYWM0ZTdkYw

4 P HR marketingu

PRODUKT: co to přesně v HR je?

Konkrétní pracovní místo. Důležité jsou jeho vlastnosti – nejen samotná náplň práce, podmínky pozice, či pracovní prostředí, ale i celková atmosféra ve Vaší firmě a pověst Vaší firmy jako silného a dobrého zaměstnavatele. Nedílnou součástí podoby Vašeho HR produktu je i finanční ohodnocení pozice.

Čím atraktivnější je produkt se všemi svými vlastnostmi, tím snazší bude jeho „prodej“ na trhu.

PRICE: co to přesně v HR je?

Kvalitní zaměstnanci, které se podaří přivést do firmy. Jako zaměstnavatel musíte vědět, jaké konkrétní požadavky na své zaměstnance máme ať již kvalifikační či z pohledu souladu s firemní kulturou. Zároveň je nutné tyto kritéria neustále porovnávat se situací na trhu a přizpůsobovat je – pozor na konkurenceschopnost jako zaměstnavatel!

PROMOTION: co to přesně v HR je?

Kvalitní kandidát si velmi pečlivě vybírá novou pracovní roli. Než se rozhodne, která z nabízených pozic je ta pravá, musí zvážit všechny charakteristiky jednotlivých „produktů“ a jelikož se jedná o závažné životní rozhodnutí, převládají racionální faktory. HR marketing v tuto chvíli musí s celkovým výběrovým řízením pracovat jako s reklamní kampaní s ohledem na odlišnosti rozhodovacího procesu „zákazníka“.

PLACE: co to přesně v HR je?

K úspěšnému uzavření tohoto „obchodu“ je potřeba myslet opět na celý proces i z pohledu kandidáta a nacházet cesty, které zároveň kandidáta motivují pro výběr právě Vaší společnosti a zároveň Vám dovolí adekvátně prověřit potřebné informace. Přínosem pro obě strany může být například zážitkový den ve firmě nebo vybídnutí ke zpětné vazbě.

Z dat průzkumu, které uveřejnila společnost Brand Bakers (březen 2014), vyplývá, že mezi základní trendy HR marketingu, které přinášejí nejlepší výsledky, se řadí:

  • pečlivé vysvětlení firemních hodnot,
  • dobře zpracovaný plán pro budování firemní kultury,
  • kvalitní a přehledná sekce kariéra na webových stránkách,
  • jasná strategie značky zaměstnavatele,
  • atraktivně zpracovaný uvítací balíček,
  • kariérní profily na sociálních sítích.

HR marketing tedy kombinuje marketingové nástroje a zkušenosti z Brand managementu v oblasti personalistiky. Základem je správné definování cílové skupiny. HR marketing se věnuje zejména:

  • přípravě náborové kampaně na základě porozumění uchazečům,
  • budování značky firmy jako zaměstnavatele,
  • tvorbě kariérní stránky,
  • řešení outplacementu (předcházení fluktuaci – interní průzkumy).

Nezapomínejte na přínosy HR marketingu, které Vám mohou pomoci rozvíjet konkurenceschopnost Vaší firmy, jako jsou:

  • vyšší procento relevantních uchazečů,
  • kratší doba na obsazení pozice,
  • vyšší loajalita a motivovanost stávajících zaměstnanců, tedy nižší fluktuace.

HR marketing je investicí, která má však zaručenou návratnost v krátkém čase. mBlue je zde pro Vás, aby Vám pomohlo realizovat efektivní změny. Kontaktujte nás na spolupracujme@mblue.cz

AAEAAQAAAAAAAAQGAAAAJDQ2Yjc5YjY5LWY4ZGMtNGZiOC04NGE0LWIzYjhhOTUxNTY5Yw

 

 

Chcete se dozvědět více?

Jméno a Příjmení*
E-mail*
Telefon
Zpráva