Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
Na toto téma již vyšlo mnoho článků, tipů či rad, jak se na ně připravit a zanechat ten nejlepší dojem. Dnes bychom se s vámi chtěli podívat na tuto problematiku z té druhé stránky, ze „strany monitoru“. Zaměříme se na oblast vedení online pohovorů, na jeho výhody, nevýhody a případná rizika. Jmenuji se Kristýna Veverková a společně s mojí kolegyní Petrou Červenkovou pracujeme téměř dva roky z domova. Máme za sebou mnoho zkušeností k zasmání, tak i takové, ze kterých jsme se po zpětné vazbě našich Business partnerů opotily. Pojďme tedy na to.
Najdeme vhodného kandidáta a domluvíme si s ním online setkání. Obratem od nás obdrží pozvánku, nejčastěji přes technologie Microsoft Teams, Google Meet a Zoom. Připojit se lze pouhým prokliknutím zaslaného odkazu, nemusíme tedy kandidáty starších ročníků děsit instalací nových aplikací. Pro případ nečekaného výpadku datového spojení je vhodné mít připravenou alternativu pro videohovor po mobilu – například přes WhatsApp nebo Apple FaceTime. Vše ostatní je stejné jako u běžného pohovoru: na schůzku se musíme připravit, připojit se včas a dodržet obvyklý dress code.
Díky stále vzrůstajícímu trendu home officů nastala situace, že většině kandidátů vyhovují více online pohovory. Nemusí nikam cestovat, jsou tedy časově flexibilnější i samotný průběh pohovoru je rychlejší. V minulosti jsme byly omezeny často jen na varianty před prací, přes oběd nebo po práci. Pokud je výběrové řízení vícekolové, je online první setkání vynikajícím sítem na kandidáty, kteří zas takový zájem o novou práci nemají a šetří to čas oběma stranám. Pro nás s Petrou je to již takový standard, že nevnímáme rozdíl mezi online a osobním setkáním. Důležité informace od kandidáta získáme, nečiní nám překážky získat si důvěru a mít validní informace z hlediska důvodů odchodů z posledních zaměstnání, prověřit motivaci a třístrannou shodu.
Online pohovor také ověří, jak kandidát bude zvládat práci z home office. Ten je totiž nejčastějším požadavkem ze strany uchazečů o zaměstnání. Zjistíme, jak je zvyklý online komunikovat, jak je technicky zručný, jak reaguje, když se něco nedaří.
Pro technologicky méně zdatné kandidáty může být online schůzka obtížnější a stresující. Je potřeba počítat i s tím, že některé firemní notebooky neumožní online spojení bez schválení interního administrátora. Pokud kandidát nemá předchozí zkušenost s on-line pohovorem, je vhodné mu předem poslat bližší informace, aby si mohl technologii předem vyzkoušet, uměl zapnout kameru a mikrofon.
Přes videohovor je obtížně hodnotit fyziologické vlastnosti kandidáta. K některým typům manažerských pozic se hodí, aby manažer byl chlap jako hora a už jen opticky vzbuzoval respekt. Jednou se mi na pozici specialisty do velké výrobní haly přihlásil maličký a kulaťoučký kandidát. Z obrazovky počítače to nebylo patrné a až při osobním setkání vyvstala otázka, zda práci vůbec fyzicky zvládne. V tomto případě vstupní prohlídka dopadla dobře, kandidát měl o pozici velký zájem a pracuje tam spokojeně dodnes, ale sama si kladu otázku, zda bych ho klientovi doporučila, kdyby pohovor nebyl online. Věřím, že ano. Koneckonců, online ani nelze odhadnout, jak je kandidát voňavý. Absence deodorantu nebo nadmíra parfému může být problém. Možná jsme už za hranicí toho, co bychom měli při pohovoru hodnotit. Rolí personalistů je ověřit zkušenosti a schopnosti pro danou pozici. Jak si sednou v ostatních aspektech, to už musí vyhodnotit přímý nadřízený.
Při online pohovoru nevidíme to, co kamera nezabírá. Připomíná mi to mého kolegu, který kandidáta na vrcholovou manažerskou pozici poprosil, zda by si mohl přesednout, protože kvůli oknu za ním mu nevidí do obličeje. Kandidát neváhal, okamžitě se zvedl, čímž nechtěně ukázal, že k saku a košili si nechal trenýrky s medvídkem. Sice to prolomilo ledy, nicméně to by se stávat před budoucím zaměstnavatelem nemělo.
Kamera nezachytí některá drobná zaváhání, gesta, držení a řeč těla. Doporučuji proto online pohovor vyvážit online psychodiagnostikou. Veškeré skryté neurotické projevy zde snadno odhalíme. Dnes je to velmi často využívaný nástroj, pro klienta není finančně náročný a kandidáti se mu nebrání. A pokud ano, bývá to z pravidla z důvodu strachu či nedostatku informací. Pak je samozřejmě na nás, abychom uchazeči správně psychodiagnostiku vysvětlili.
Je potřeba nezapomínat, že on-line pohovory se staly trendem díky okolnostem na trhu. Ty nás naučili se rychle adaptovat a urychlily všeobecnou digitalizaci. Online hovory by nastaly tak jako tak, jen pravděpodobně až o pár let později. Jistě se všichni pousmějeme nad počátky, kdy jsme viděli jen na čelo a vlasy kandidáta nebo jsme měli spodní výhled do jeho nosních dírek. Za zády pobíhaly děti, domácí mazlíčči i další členové domácnosti. Dnes jsme se posunuly na vysokou business úroveň, kdy kromě profesionálního pracovního pozadí dovedeme z online nástrojů vytěžit maximum. Sdílené obrazovky umožní otestovat kandidátovy znalosti excelu nebo programátor prokáže schopnost v přímém přenosu opravit kód. Naučili jsme se vytěžit z toho to nejlepší, aby se dodržela vize „ the show must go on..“
Assessment centra (AC) již dlouho představují základní nástroj pro hodnocení a výběr kandidátů na náročné pozice. Přestože jejich popularita mezi kandidáty nebývá vysoká, dokonce více než 57 % kandidátů uvádí,…
Máme velkou radost, že vám můžeme představit náš zbrusu nový web. Doufáme, že se vám bude líbit a najdete na něm vše potřebné. Chtěli jsme, aby byl web maximálně přehledný,…
Vícekolová výběrová řízení jsou out Testování kompetencí uchazečů o zaměstnání je nezbytnou součástí výběrových řízení. V současné době, kdy je nezaměstnanost na nízké úrovni a trh je veden uchazečem, není…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.