5 tipů, jak zefektivnit hodnocení zaměstnanců

01.12.2020
Hodnoceni long fin
Marie Hořáková
Marie Hořáková HR Advisory Manager

Hodnocení zaměstnanců je velmi neoblíbená činnost: manažeři se mu vyhýbají, zaměstnanci se ho bojí a personalisty frustruje přístup obou… Přesto se domnívám, že hodnocení má smysl, protože zpětná vazba nám pomáhá stát se lepší verzí sebe sama.

Jak tedy letos provést roční hodnocení zaměstnanců? Efektivně!

1. Zjednodušte ho, jak nejvíc to jde.

To, co potřebujete, je identifikovat:

  • silné stránky a úspěchy vašich podřízených,
  • jejich slabé stránky a to, co se jim letos nedařilo,
  • co se letos naučili, s čím se dokázali vyrovnat,
  • co se mají naučit, aby byli schopní svou práci úspěšně vykonávat i příští rok,
  • potřebné navazující kroky (povýšení zaměstnance, zvýšení mzdy, vyplacení bonusů apod.)

2.Chvalte, chvalte!

Místo složitých kompetenčních modelů se soustřeďte na to, co vaši zaměstnanci skvěle zvládli. Pravděpodobně se museli přizpůsobit změněné situaci: možná jste bojovali s nedostatkem zakázek nebo naopak s jejich prudkým nárůstem. Soustřeďte se na flexibilitu, právě teď je klíčová. Pokud vaši zaměstnanci letošní rok dobře zvládli, nejspíš prokázali značnou flexibilitu v obtížné době, a proto chvalte, chvalte, chvalte!

3. Zjistěte, co vaši zaměstnanci potřebují.

Využijte hodnocení pro komunikaci o potřebách:

  • Co jim komplikuje práci?
  • Co můžete udělat, aby se jim pracovalo (např. na home office) snáz?
  • Co můžete udělat, aby se cítili bezpečněji, nebo méně stresovaní aktuální situací?
  • Poskytněte svým zaměstnancům podporu.
  • Mluvte s nimi o budoucnosti, ujistěte je, že s nimi počítáte (pokud tomu tak je).
  • Využijte hodnocení, abyste změnili úhel pohledu zaměstnanců – COVID po čase zmizí, ale to, co jsme se díky němu naučili, nám zůstane a bude nám k užitku i v budoucnu.

4. Zkraťte hodnotící období.

S ohledem na rychle se měnící situaci doporučujeme zkrátit hodnotící období. Nastavujte dynamické cíle a upravujte je podle toho, jak se situace a okolnosti budou měnit. Poskytujte zpětnou méně formálně a častěji. Naučte manažery poskytovat zpětnou vazbu průběžně.

5. Ve volatilním období volte cíle za tým.

Zkuste pro další období nastavit cíle pro týmy, nikoli jednotlivce, a směřovat je jako celek – tým už se o své členy postará sám. Budete díky tomu schopní rychleji reagovat na měnící se situaci.Nelpěte na zavedených postupech; řadu z nich jsme letos museli opustit, proč je tedy nenahradit něčím jednodušším, praktičtějším, flexibilnějším?

Potřebujete poradit?

Pokud byste se chtěli o tématu dozvědět víc a poradit se o vaší situaci, kontaktujte nás . Nabízíme hodinovou konzultaci zdarma.

Podívejte se inspirativní přednášku 

S našimi klienty jsme se tímto tématem zabývali na inspirativní HR snídani, ze které vám zdarma nabízíme záznam. 

Mohlo by vás zajímat

blog co vymenit reditele square

Co vyměnit ředitele?

Nic nefunguje věčně. Spouštěčem změny je nespokojenost. Nespokojenost s obchodními výsledky, postavením na trhu, inovacemi, propady až k červeným číslům. Je zapotřebí učinit změnu, revitalizovat a nastartovat firmu, obrátit kormidlo jiným směrem….

13.01.2020
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů