7 rad pro nástup do nové práce

14.08.2018
vzdělávání shutterstock_714944602 assessment
Eva Hnilicová
Eva Hnilicová Head of HR Partners

1.září, první školní den… Ačkoli jsme jen mlhavě tušili, co nás další roky čeká, byli jsme plni očekávání, těšili se na nové kamarády a zážitky, zároveň jsme ale tušili, že přijdou určité povinnosti, o kterých jsme měli mlhavou představu.

Takové „1. září“ zažíváme i v dospělosti s každým nástupem do nové práce. S tím rozdílem, že vplouváte už mezi zajetý kolektiv. Jak se co nejrychleji na novém místě cítit jako ryba ve vodě?

1. Relaxujte

Pokuste se nepřeskakovat do nové práce bez chvíle oddechu. Ideální je nechat si týden či dva na vyčištění hlavy a „přepnutí se“ na novou pracovní etapu.

Jak potvrzuje Martina, která nedávno nastoupila jako Researcher do mBlue: „Já se přímo zeptala své budoucí nadřízené, jak se můžu připravit a odpovědí mi bylo: odpočívat a nabírat síly na zápřah ?.“

2. Studujte

Využijte volného času před nástupem na zjištění informací o firmě, kam budete nastupovat. Určitě bude působit dobře a pro Vás bude snazší vstřebat objem nových informací, pokud se již před nástupem zorientujete v přehledech produktů či služeb a budete rozumět firemní filozofii, historii a vizi.

„Má nová firma se o mě zajímala ještě před mým nástupem a dala mi přístup na sdílený disk a do interního programu, kde jsem našla spoustu informací k mému nástupu (jaké dokumenty si pročíst, co si připravit a podobně). I můj nadřízený se mnou byl v kontaktu a průběžně mě informoval o všem, co jsem potřebovala vědět a naopak. Hodně mi to pomohlo a zároveň jsem cítila, že se můj nový tým na mne těší a já na něj,“ doporučuje ze své zkušenosti Jana, Key Account manager mBlue. A Martina to doplňuje: „Nyní bych si zpětně doporučila přečíst více článků z oboru mého nynějšího působení a ideálně i přímo nějakou obsáhlejší literaturu, protože byly okamžiky, kdy jsem se ztrácela v oborové terminologii.“

3. Dress code

Pokud už jste měli možnost poznat firemní kulturu firmy, vezměte si první dny takové oblečení, které s ní bude co nejlépe korespondovat. Pokud si nejste jisti, oblečte se spíše formálně, ale zároveň tak, abyste se cítili příjemně. Asi netřeba dodávat, že ženy by se měly vyvarovat příliš výrazného, extravagantního nebo dokonce odhalujícího oblečení. Podle studií je to právě oblečení, podle kterého si lidé o Vás udělají první úsudek. Jak říká Klára, Key Account manager mBlue: „Šla jsem si koupit nový kostým, který jsem stejně nechala ve skříni a vzala si ty šaty, co mi na přijímacím pohovoru přinesly štěstí.“

4. Plánujte

Domluvte se se svým nadřízeným, případně jiným kolegou, který Vás má první pracovní den uvítat, v kolik hodin je ideální čas, abyste se sešli. Určitě si dejte pozor, abyste nepřišli pozdě, ale nedoporučujeme přijít ani ve velkém předstihu – mohli byste kolegu, který se na Vás chystá, zaskočit.

5. První dojem je jen jeden

Váš první den je tu. I přes drobnou nejistotu či nervozitu, která bývá normální, se snažte chovat nenuceně, mile a s úsměvem na tváři. První dojem jde sice napravit, ale není to snadné. Představte se novým kolegům a nebojte se ptát, ať už potkáte recepční nebo někoho z managementu. V první dny se nebojte využít čas na oběd společně se svými novými kolegy, abyste se vzájemně lépe poznali. Počkejte, až Vám sami nabídnou tykání. Připravte si pár vět o sobě, možná budete vyzváni, abyste se sami ostatním představili v teamu nebo na první poradě. Dokud kolegy lépe nepoznáte, nevyprávějte jim podrobnosti z Vašeho osobního života, vtipy, politické názory, neflirtujte.

6. Vyvarujte se brzkých úsudků

Ačkoli určitě využijete plno zkušeností z Vašeho předchozího zaměstnání, pamatujte, že každá firma má své postupy, jak věci dělat. Dejte si čas na získání celkového obrazu, než začnete prosazovat své cesty či kritizovat. A nebojte se ptát, pokud si nejste jisti, že správně rozumíte.  I položené otázky ale o Vás vypovídají – musí být releventní, ve správnou chvíli, v přiměřené míře. Piště si strukturované poznámky a k zápiskům se vracejte.

Buďte přiměřeně iniciativní a aktivní, ale dejte si pozor na přepálený rozjezd a sliby, které nemůžete splnit.

„První pro mě důležitá věc je kolektiv, snažila jsem se poznat firemní kulturu a popovídat si s lidmi především z mého týmu ,“ říká Klára. Martina doplňuje: „Snažila jsem se absorbovat co nejvíce informací a naučit se, jak to ve společnosti chodí. Upřímně, bylo mi to velice ulehčeno neuvěřitelnou vstřícností všech kolegů a onboarding proces mi ulehčil induction program, který mě do práce dostával systematicky společně s prvními pracovními úkoly.“

7. A Hlavně buďte sami sebou

Jako každý jiný začátek – než se člověk rozkouká, navykne si na nové prostředí – nemusí to být jen procházka růžovou zahradou. Váš život se změnil a vy si na to musíte zvyknout. To není nic neobvyklého. I když se můžete cítit jako hozeni do vody bez záchranného kruhu, snažte se být pozitivní, přistupujte k novým zkušenostem s otevřenou myslí a hlavně, buďte sami sebou. Když se cítíte příjemně a jistě, budete tak i působit na své okolí.

A Jana to shrnuje: „Jediné, o co jsem se snažila, bylo být sama sebou, poslouchat, učit se, nebát se zeptat a nebát se sdílet svoje zkušenosti. Určitě mi pomohlo stavět se k věcem pozitivně, nepropadat panice nad záplavou informací, a obrnit se trpělivostí, pokud všechno nefunguje, tak jak má.“

Mohlo by vás zajímat

co vadi 4ku3

Co vadí ajťákům na headhunterech?

Do příchodu pandemie poptávka po uchazečích výrazně převyšovala nabídku. V oblasti IT se dá očekávat, že poptávka nazdory nouzovému stavu bude stále sílit, mnoho firem bude nuceno ke svému přežití…

03.03.2020
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů