Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
Když potřebujete během pohovoru zjistit, zda kandidát mlží nebo zda pracovní zkušenosti skutečně zažil, zvolte formu behaviorální pohovoru. Zkušení personalisté, kterým prochází rukama velké množství lidí, vědí, že mají jen necelou hodinu na to, aby odhadli, jaký člověk naproti sedí. Běžnou formou pohovoru ověříte jen malý zlomek dovedností na danou pozici.
Behaviorální pohovor se naopak ptá do hloubky na podrobný popis pracovního procesu a způsob dosažení výsledků. Zkoumá chování kandidáta. Vychází z názoru, že nejlepším ukazatelem budoucího chování je chování v minulosti. Uchazeči jsou vyzváni k tomu, aby popsali pracovní zážitek z minulosti, na kterém by mohli potvrdit své předpoklady. Co se jim povedlo, co se nepovedlo, co to pro ně znamenalo a jaké to mělo důsledky.
Před pohovorem si vyberte stěžejní kompetence společně s hiring manažerem. Ten nejlépe ví, jaké znalosti a schopnosti jsou pro danou pozici nejvíce potřeba, držte se tedy zpátky, fungujete opravdu jen jako poradní hlas. Vyberte ideálně kolem pěti kompetencí, určitě však ne více než sedm.
Ke konstrukci otázek je často používá tzv. metoda STAR. Jako personalista zjišťujete:
Pokud behaviorální pohovor děláte poprvé, doporučujeme si dotazy vyzkoušet nanečisto s kolegou, abyste set otázek dostali pod kůži.
Vždy je důležité u pohovoru vytvořit příjemnou atmosféru. Kandidáta behaviorálními otázkami dostáváme pod mírný tlak a stres. Je důležité ho ujistit, že je v bezpečném prostředí, že nás jeho příběh zajímá. Že chceme upřímně vědět, co kandidát zažil, aktivně naslouchat. Vynechte hypotetické otázky, tím ho tlačíte do situace, kterou třeba nikdy nezažil.
Každý příběh se hodnotí na číselné škále jedna až pět. Podobně jako ve škole, jednička je nejlepší, pětka nejhorší. Pokud se kandidát pohybuje ve škále 4 nebo 5, nebude vhodným adeptem na danou pozici.
Příběhům přiřaďte hodnocení podle následující škály:
Nedostatkem této metodiky je fakt, že kandidát má většinou tendenci se chválit nebo vybírat jen kladné výsledky. Tazatel by se tedy měl ptát i na negativní věci, slabé stránky, problémové výsledky. Tyto ne příliš příjemné otázky mají dvojí efekt, v první řadě přivedou kandidáta do stresové situace a tazatel má možnost vidět aktuální reakci uchazeče. Zároveň tyto „opačné“ informace pomohou získat vyváženější pohled na kandidáta.
Dívejme se na behaviorální pohovor jako na jednu z mnoha technik, které lze při výběru kandidátů použít. Vždy je však dobré jej zkombinovat s dalšími metodami – například osobnostní testování nebo modelové situace v AC. Ve finálním kole požádejte kandidáta o možnost ověření referencí. Reference mohou být ošemetné, je potřeba k nim přistupovat s nadhledem. Pokud například kandidát pracoval na pozici, která ho nenaplňovala, reference nemusí být pozitivní, ale právě proto se hlásí na pozici k vám.
Pokud se chcete podívat na příklady, vybrali jsme pro vás 5 nejčastějších kompetencí: motivaci, komunikaci, zvládání změn a stresu, leadership a orientace na výsledek. Podívejte se na záznam z poslední inspirativní snídaně, kde uvádíme příklady, jak se správně ptát. Pokud máte jakékoliv otázky , neváhejte se na nás obrátit (spolupracujme@mblue.cz), klientům nabízíme hodinovou konzultaci nezávazně a zcela zdarma.
Každá firma se potýká s obtížným náborem specialistů. Kde je najít, když na ně nefungují kampaně ani inzerce? A čím namotivovat spokojeného zaměstnance ke schůzce, nebo dokonce rovnou ke změně…
Velkou část svého profesního života se zabývám školením manažerů a výukou budoucích manažerů. Kdybych měla vybrat jedinou věc, kterou jim řeknu, byla by to věta: Nevytvářejte si domněnky o tom,…
Milan Mahovský, spoluzakladatel personálně-poradenské společnosti mBlue, byl hostem podcastu Time Toasters. Dozvíte se, jakým způsobem přistupuje k vedení lidí on sám. A jak můžete kreativně vymyslet a zlákat do firmy…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.