Jak řešit konflikty na pracovišti?

22.11.2023
mediace long
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing Manager

Konflikty na pracovišti jsou nevyhnutelnou součástí firemního prostředí. Tyto nesoulady, rozpory a nepochopení v pracovních týmech mohou závažně narušit produktivitu, kreativitu a celkovou atmosféru v organizaci.  Jejich negativní dopady vedou ke stahování se zaměstnanců do sebe, snížení toku firemních informací a zvýšení fluktuace. Přesto konflikt není vždy jen negativní, a když je konstruktivně řešen, může přinést do firmy nové nápady a posílit vztahy mezi členy týmu.

Příčiny konfliktů na pracovišti

  • Ukončení pracovního poměru: Ukončení poměru bývá vždy emotivní. Riziko konfliktu sníží férový přístup zaměstnavatele, jehož zájmem by vždy mělo být ukončení poměrů v dobrém.
  • Neladící osobnosti v týmu:  Toxický zaměstnanec může rozhodit celý tým. Už při výběrovém řízení je důležité řešit otázku osobnostní kompatibility pomocí psychodiagnostiky nebo assessment center.
  • Nespravedlivé chování: Bossing, diskriminace, genderové kvóty nebo pocit nespravedlivého povýšení jsou třetím nejčastějším spouštěčem konfliktů. Pro prevenci je důležité nastavit rovné podmínky a jasně vysvětlovat firemní politiku, napříč všemi komunikačními kanály. Využijte na to třeba sílu firemního oběžníku.

V konfliktu můžete být, aniž o tom víte

Při řešení problému je nezbytné nalézt vzájemnou shodu, přičemž je důležité si uvědomit, že shoda není synonymem kompromisu. Pokud plná shoda nenastane, konflikt trvá. Člověk se také může ocitnout v konfliktu, aniž by o tom vůbec věděl. Jedna ze stran může nevnímat danou situaci jako konflikt, nemusí mít zájem o její řešení a v podstatě jí to ani nemusí zajímat.  Jak tedy zjistit, že jsem s někým v konfliktu? Pokud vyslovíte pozitivní myšlenku a protistrana nereaguje, jak očekáváte, je to červená kontrolka.

Mediace je vynikající prevencí eskalace konfliktů

V libovolné fázi neshody může intervenovat nezávislá osoba, která disponuje schopností komunikovat s oběma stranami nezaujatě. Nutnou podmínkou ovšem je, že obě strany jsou ochotné se o problému bavit. Mediátor nedává rady; k řešení situace jsou kompetentní obě strany mediace. Úloha mediátora spočívá v odbourání emocí, kdy parafrázováním výroků pomáhá druhé straně lépe porozumět pohledu té první.  Délka mediace je obvykle kolem 3 hodin. Je to náročný proces, chvíli trvá, než se lidé dostanou na stejnou vlnu a jsou schopni dojít k oboustranné shodě a řešení.

Efektivní řešení konfliktů na pracovišti prostřednictvím mediace je dlouhodobým nástrojem odstranění nesrovnalostí. Neuvěřitelný vliv na vztah má to, že se strany samy spolu dohodnou. Rozhodnutí není v rukou třetí osoby, nadřízeného, HR nebo soudu. Otevřený a konstruktivní přístup ke konfliktům může přinést novou energii a inovace do firemní kultury, posílí spolupráci a celkovou úspěšnost organizace.

Nechte se inspirovat naším webinářem

Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně. 

Neváhejte si prohlédnout také další epizody našich snídaní, kde byste mohli nalézt novou inspiraci pro svou práci.

Jsme připraveni vám poskytnout pomoc a rady přizpůsobené vaší konkrétní situaci v oblasti HR. Stačí nám napsat na email: tereza.kockova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz

 

Mohlo by vás zajímat

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů