Šestý smysl headhuntera

10.08.2019
Blog na kafi long
Tereza Kocková
Tereza Kocková Head of HR Partners

Pokud jste někdy na otázku „Čím se živíte“ dostali odpověď „Jsem headhunter“, je možné, že vám v tu chvíli proběhla v hlavě řada dost divokých představ. Od pravěkých lovců lebek, přes kanibaly, až po děje nejrůznějších amerických filmů. Název této pozice zní skutečně dramaticky.

Někdy to napínavé je, to vám nebudu zastírat. Třeba když po dvou měsících úporné práce, stovkách telefonátů a desítkách schůzek, vysněný kandidát zvažuje nabídku.

Na základě analýzy trhu dát dohromady seznam společností, kde se bude pravděpodobně vyskytovat zajímavý profil potencionálního zaměstnance, je vlastně to nejmenší. Nejtěžší části jsou ty následující: v první řadě prostřednictvím mravenčí práce vypátrat kontakt na daného člověka. A pak hraje roli především schopnost kořist nalákat – rozuměj namotivovat kandidáta.

NOT GREAT, NOT TERRIBLE

Asi všichni víme, nebo minimálně tušíme, jaká je aktuální situace na českém pracovním trhu.  Nedostatek kvalitních, nebo vůbec nějakých kandidátů pálí většinu českých firem a pravděpodobně se to v nejbližší budoucnosti výrazně nezmění. Mohlo by se tak zdát, že společnosti berou „všechno“, a někdy tomu tak opravdu je.

Jsou však pozice, na které nepostačuje výběr „jakéhokoli“ kandidáta, je potřeba ten „nejlepší“ možný. Jedná se jednak o vysoké manažerské role, strategické, s významným dopadem na fungování celé firmy, a jednak o role specialistů, kterých je na trhu třeba jen dvacet. A věřte mi, že jen třetina z nich měla nápad si založit profil na LinkedINu. V případě, kdy hledáte kupříkladu manažera laboratoře orientujícího se v polyuretanových pěnách, nedá se mluvit ani o té třetině a zkuste takového člověka dostat na telefon…

DISKRÉTNOST AŽ NA PRVNÍM MÍSTĚ

K tomu, aby byl ten nejlepší kandidát nalezen, je jednoznačně třeba vytipovat všechna místa, kde by se mohl vyskytovat, odhalit jeho totožnost a diskrétně ho oslovit. Pozor, ta diskrétnost je tady klíčová, a to v rámci two way street – za žádnou cenu nesmí skrz nás uniknout informace k firmě, že jejich klíčový zaměstnanec je otevřen diskusi o změně místa, na druhou stranu, ani oslovený člověk by informaci o náborovém procesu neměl pustit do trhu.

UMĚNÍ MOTIVOVAT – O TO TU BĚŽÍ

V první fázi zjišťujeme to nejdůležitější – motivaci, alfu a omegu všeho. Je spokojen? A pokud ano, neexistuje přece jen něco, co by ho motivovalo ke změně? Šikovný headhunter musí mít na tohle šestý smysl – v naprosté většině případů dokáže odhalit byť jen nepatrné, slabé místo, a pracovat s ním. Nikdy není všechno stoprocentní. Můžete mít skvělou náplň práce, inspirativního šéfa, ale mít tohle všechno jinde a ušetřit denně dvě hodiny času kvůli dojíždění přece stojí minimálně za zamyšlení. Případně dostat možnost vést lidi, cestovat nebo třeba mít výhled na Pražský hrad – dosaďte si cokoli.

PŘEHLED O VŠECH NA TRHU S JEJICH CENOVKOU

V rámci této komunikace se nám postupně tvoří jedna z nejdůležitějších přidaných hodnot služby Executive Search – mapování trhu. Jak projekt běží, víme, kolik relevantních kandidátů na trhu je, jak je jejich zaměstnavatelé platí, s čím se potýkají, co je motivuje a jak to třeba funguje v konkrétních firmách. Osobně toto vnímám jako klíčové – našemu klientovi to dává obrázek o jejich konkurentech, ať už z oboru nebo lokality, a může tomu přizpůsobit životní cykly vlastních zaměstnanců. Ostatně, samotný projekt může být zaměřen i pouze na takový scan trhu.

IT’S ALL RELATED

Výrazná přidaná hodnota headhuntera je samozřejmě i jeho profesní síť, kterou si každou schůzkou či telefonátem buduje. Mnohokrát nás už při zadávání pozice napadají jména lidí, které jsme v minulosti potkali a jako první obvykle kontaktujeme je – nemusí být nutně vhodní, ale často je napadne další jméno. Tak se roztáčí magický kruh networkingu. Máte pocit, že headhunteři stráví polovinu pracovní dobou „kafíčkováním“ s manažery? No, úplně se nemýlíte. Budováním dobrých osobních vztahů s kandidáty – a pochopitelně i klienty – si vytváříme vynikající platformu pro budoucí operativnost a flexibilitu při jakémkoli urgentním zadání. Když k tomu přidáme výše zmiňovanou mravenčí práci při skenování trhu a oslovování relevantních kandidátů, výsledek bývá i v těch nejnáročnějších projektech úspěšný.

Zkuste se přesvědčit.

Mohlo by vás zajímat

zamesntanci2short

Jak si udržet nejlepší zaměstnance

70% firem letos zaznamenalo zvýšený odchod zaměstnanců. Jedná o následek situace, kdy covid v letech 2020 a 2021 fluktuaci pozastavil, zatímco letos je příležitostí ke změně nepřeberně. Sama příležitost ale…

21.06.2022
Celý článek
Blog budoucnost recruitmentu

Budoucnost recruitmentu podle Milana Mahovského

Rozhovor se zakladatelem personálně-poradenské agentury mBlue Czech    Milan Mahovský říká, že nejžádanější budou prostředníci mezi IT a dalšími obory. Lidé budou ze zaměstnaneckého poměru přecházet na freelancing a bez moderních IT technologií…

12.05.2019
Celý článek
ai square

AI jako Game Changer v HR

Umělá inteligence je dnes nástrojem, který změnil pravidla hry a překreslil dynamiku pracovního trhu. Podle našeho průzkumu 30 % firem přiznává, že AI již alespoň částečně integrovaly do svých HR…

25.04.2024
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů