Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
Ať už začínáte v jakémkoli povolání, začátky provází nejistota a chyby. To samozřejmě platí i o povolání recruitera. Některé chyby se odnaučíme, jiné si ale přenášíme i do dalších let a děláme je dodnes. Pojďme se společně podívat, jaké z nich jsou nejčastější a čemu bychom se měli vyhýbat (nebo se o to alespoň pokusit) podle Moniky Čápové, jedné z nejúspěšnějších konzultantů v mBlue.
I když to může vypadat jako oxymorón, není úplně výjimkou, že recruiter přesně neví, koho hledá. Je to pochopitelné – buď je ve firmě nový nebo nezná zákulisí. Často se pak stane to, že dostane zadanou pozici, které nerozumí a neumí si ji představit. Jak z toho ven?
Nebojte se ptát. Nenechte se odbýt liniovým manažerem, který Vám pošle job description s tím, že je to přece jasné. Ptejte se dál a ptejte se tak dlouho, dokud opravdu nepochopíte, co člověk na obsazované pozici bude dělat, když přijde ráno do práce. Pokud si toto nebudete umět představit, jste na nejlepší cestě, jak dělat i chyby následující.
Přestože je tato chyba známá, stále ji spousta recruiterů dělá. Často pramení z předchozí chyby – když pozici nerozumíte, nedokážete ji kandidátovi prodat. V inzerátech se tak objevují obecnosti typu „praxe v oblasti obchodu“ nebo „komunikativní angličtina“. Díky tomu se stane, že Vám na inzerát nechodí žádné reakce nebo v horším případě reakce nerelevantní. Snažte se napsat co nejkonkrétněji, co pro Vás ona praxe v obchodu znamená a co ve Vaší firmě považujete za komunikativní angličtinu – stačí, aby se kandidát domluvil s kolegy v kuchyňce nebo v ní povede obchodním jednání?
Ještě horšími jsou nic neříkající fráze, které se objevují v tom, co Vaše firma uchazečům nabízí. Je až s podivem, že v dnešní době, kdy si kandidáti můžou vybírat, firmy stále nabízejí „zázemí stabilní společnosti“ a „příjemnou firemní kulturu“. Tímhle už dnes díru do světa neuděláte. Zkuste se zamyslet nad tím, v čem je Vaše firma odlišná od konkurence a proč v ní pracujete třeba právě vy a tohle v inzerátu prodejte.
Taky typická chyba a bohužel se jí někteří velmi těžce zbavují. V kostce to znamená, že nevidíte CV jako celek, nehledáte v kandidátech potenciál, ale zaměřujete se na detaily, hledáte v CV konkrétní slova nebo fráze a když je nenajdete CV, hodíte ho do koše. Z této chyby existuje jednoduchý únik – zvedněte telefon a kandidátovi zavolejte (samozřejmě pokud to není obchodní zástupce, který by chtěl dělat generálního ředitele). Pokud Vám na pozici reagoval, je pravděpodobné, že má první a nejdůležitější předpoklad k práci ve Vaší firmě – motivaci. Během screeningu pak můžete zjistit, že kandidát má vše, co potřebujete, jen to zůstalo skryto mezi řádky.
Poznali jste své začátky v recruitmentu v některé z uvedených chyb?
A podařilo se vám se jich zbavit nebo s některou ještě bojujete?
Rozhovor se zakladatelem personálně-poradenské agentury mBlue Czech Milan Mahovský říká, že nejžádanější budou prostředníci mezi IT a dalšími obory. Lidé budou ze zaměstnaneckého poměru přecházet na freelancing a bez moderních IT technologií…
Za 12 let praxe v oblasti náboru zaměstnanců, ať už v interním HR nebo na straně agentury, si troufám tvrdit, že každý recruiter/headhunter zažil období, kdy se mu nedařilo. Vhodně zainzerovat…
Roční hodnocení je jedna z nejméně oblíbených oblastí činnosti HR (možná dokonce nejméně oblíbená). Nikdo ho nemá rád; svorně ho nesnáší zaměstnanci i manažeři. HR specialisty pochopitelně frustruje marně vynaložená…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.