Analyzujeme pozice vhodné pro vás
Analýza chvíli potrvá
Analýza chvíli potrvá
Jako HR partner působím jako takový „prostředník“ mezi zaměstnavatelem a kandidátem. Doby, kdy kandidátů byl dostatek a zaměstnavatel si mohl týdny vybírat nejideálnějšího zaměstnance, jsou již dávno pryč. Dnes je to kandidát, který si vybírá, kterou nabídku přijme. Vidím, kvůli čemu firmy často zbytečně přicházejí o kvalitní a šikovné kandidáty.
Podívejte se se mnou na seznam nejpalčivějších hříchů:
Když už máme to štěstí, že se nám vhodný kandidát přihlásí na pracovní inzerát, bývá je to právě ve chvíli, kdy změnu zvažuje. To znamená, že nedostal slíbené odměny či zvýšení platu, naštval ho nadřízený nebo jen cítí, že potřebuje změnu. Pokud ovšem kandidátovi zavoláme po třech týdnech, situace už může být úplně jiná. Buď se mu do změny už tolik nebude chtít nebo v tom horším případě již přijal jinou nabídku a těší se do nové práce. Doba je dnes opravdu turbulentní a dávno to neplatí pouze pro IT sektor.
S tímto také souvisí délka výběrového řízení celkově. Z praxe víme, že pokud se náborový proces táhne a trvá mnohdy i měsíce, pravděpodobnost akceptování nabídky prudce klesá. Kandidát začne váhat, jak to v dané firmě asi běžně funguje, když se náborový proces tak protahuje. Zrychleme tedy nábor, jak jen to je možné. Určitě nám to přinese ovoce a také šikovné kandidáty.
Často se setkáváme s tím, že zaměstnavatelé buď zpětnou vazbu po pracovním pohovoru nedávají vůbec, nebo velice obecně. V takovém případě kandidát neví, kde se to nesetkalo, na čem by mohl zapracovat nebo co se pro příště naučit.
Doporučujeme tedy kandidátovi zpětnou vazbu sdělit vždy po telefonu a využít potenciál hovoru k tomu, abychom se ho zeptali, jaký měl z výběrového řízení a celkově z naší firmy dojem on. Zpětná vazba od kandidáta nám totiž pomůže zlepšovat náš náborový proces, abychom nepřicházeli o kvalitní kandidáty, o které máme zájem.
Průběh náborového procesu může být narušen nějakou nečekanou událostí. Klíčová osoba, která u pracovních pohovorů musí být, může například onemocnět, musí si vzít dovolenou nebo být v karanténě. Pokud taková situace nastane, je potřeba nenechat kandidáta ve vzduchoprázdnu.
Nejenže je třeba kandidátovi dát vědět o důvodech protažení výběrového řízení, ale ideálně využít tento telefonát i k tomu, abychom ověřili, zda se jeho situace na pracovním trhu nezměnila. Pokud by totiž v mezidobí očekával nabídku od jiného zaměstnavatele, teď je ten čas, kdy se můžete domluvit na odložení jeho rozhodnutí do jiné firmy nastoupit.
Pokud už vše dobře dopadlo, kandidát přijal naši pracovní nabídku a podpis pracovní smlouvy je na spadnutí, nesmíme usnout na vavřínech. Skoro v polovině případů se setkáváme s tím, že kandidát dá u svého zaměstnavatele výpověď a obdrží Counter Offer, tzv. protinabídku, kterou si ho chce současný zaměstnavatel ve firmě udržet. Zavolejte proto kandidátovi, zjistěte, jak podání výpovědi proběhlo, jak na výpověď nadřízený zareagoval a zda k protinabídce došlo. Ideální je téma protinabídky otevřít už při akceptaci nabídky, kandidát pak bude připraven a vy seberete stávajícímu zaměstnavateli vítr z plachet.
Pokud vše proběhlo hladce a kandidát se k nám už těší, je potřeba mu ukázat, že se těšíme také my na něj. Není nic lepšího než pozvat našeho budoucího nováčka před nástupem na vánoční večírek, oslavy narozenin nebo společný oběd. Upevníme tím jeho loajalitu, ale zároveň zrychlíme adaptaci.
Jak již bylo zmíněno výše, dnes již není doba taková, že by si zaměstnavatel mohl týdny vybírat toho nejvhodnějšího člověka. Situace je spíše opačná. Přistupujte ke kandidátům jako k sobě rovným a dodržujte slíbený časový harmonogram výběrového řízení. Pokud kandidátovi řekneme, že se mu ozveme v pátek, tak mu v pátek opravdu zavolejte.
To, jak firma vystupujeme v průběhu výběrového řízení, tvoří náš HR Marketing a buduje vnímání značky zaměstnavatele na trhu práce. Pokud vás zajímá detailnější rozebrání 5 hříchů, podívejte se na záznam inspirativní snídaně. Nabízíme také možnost konzultace zdarma. Pošlete nám na sebe kontakt, ozveme se vám zpět.
Míra fluktuace se loni v České republice pohybovala na úrovni kolem 14 %. I když je fluktuace v některých odvětvích, jako je výroba nebo maloobchod, běžná i v desítkách procent…
Spokojenost našich klientů je u nás na prvním místě. Proto se pravidelně jednou ročně obracíme na klienty s dotazníkem, ve kterém nás zajímá, jak vnímají mBlue, jak naplňujeme jejich potřeby, v čem…
Jak už je v mBlue tradicí, každoročně počátkem roku odjíždí celá firma na dva dny na výjezdní zasedání mimo Prahu. V hotelu Modrá stodola nám management mBlue představil loňské obchodní…
Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.
Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.