Co vyměnit ředitele?

13.01.2020
Co vyměnit ředitele 1900×720
Jan Vymětal
Jan Vymětal HR Partner mBlue

Nic nefunguje věčně. Spouštěčem změny je nespokojenost. Nespokojenost s obchodními výsledky, postavením na trhu, inovacemi, propady až k červeným číslům. Je zapotřebí učinit změnu, revitalizovat a nastartovat firmu, obrátit kormidlo jiným směrem. A právě zde se v tuto chvíli objevuje prostor pro nalezení „THE MANAGERA“ cestou Executive Search.

Za svou 25 letou praxi jsem viděl mnoho situací, které firmy vedly k rozhodnutí využít Executive Search. Zkusil jsem je pro vás rozdělit do 5 nejčastějších situací:

1. PRŮZKUM TRHU K POTVRZENÍ DOMNĚNKY

Vzpomínám si, jak mě kontaktovala jedna nejmenovaná zavedená společnosti z oblasti FMCG, jejíž problém byl následující. Pozici Managing Directora již řadu let zastával zkušený člověk, který bezesporu rozuměl svému řemeslu, u kterého se ale časem projevila setrvačnost, bránil se inovacím, odvážným, radikálním přístupům. V tomto případě nešlo přímo o jeho nahrazení, ale o provedení zmapování trhu. Cílem bylo získat přehled o aktuální situaci, o možnostech na trhu práce na úrovni top managementu a porovnat to se stávajícím managementem.

Zajímavé v tomto kontextu bylo, že klienta nezajímal jen segment FMCG. Chtěl identifikovat ty nejlepší talenty i v jiných odvětvích, kteří by případně mohli vnést svěží vítr do firemního prostředí. S trochou nadsázky se podívat, zda existuje atypická kombinace třeba mezi Stevem Jobsem a Chuck Norrisem.

2.TAJNÁ VÝMĚNA MANAGEMENTU

V jiných případech je rozhodnutí o náhradě za stávajícího top manažera již na stole, nesmí ale dojít k ohrožení chodu firmy, jejích aktivit a realizace vytýčených konceptů. Takže secret mission.

Schůzky mimo kancelář klienta, pohovory s vytipovanými kandidáty na neutrální půdě, testování jejich připravenosti ke změně a zjišťování podmínek eventuálního přechodu. Identifikace společností, o něž nemají z nějakých důvodů zájem. Jinými slovy: připravování a zametání cestičky pro vlastní setkání s klientem.

Na paměti se mi vybaví jeden konkrétní projekt, kdy byla tajná operace dotažena až do odletu kandidáta do jiné evropské metropole, kde se přímo na letišti setkal s novým potenciálním zaměstnavatelem, aniž by tato informace kdekoliv v jejich firmě prosákla.

3. S NÁPOVĚDOU

Executive search je často vnímán jako komplexní metoda, zahrnující fázi longlistu, shortlistu, prezentace, pohovorů a rozhodnutí. V poslední době se stále častěji setkávám se situací, kdy se klient na mě obrátí s požadavkem na oslovení konkrétních – již předem vytipovaných – pracovníků. Něco jako Direct Search.

Možná, že vás napadne, že je tato metoda zejména spojována s pozicemi seniorních specialistů – kandidátů, kterých je na trhu málo – a máte samozřejmě pravdu. Ale tato „zkratka“ je aplikována i na řídící pozice. Je cílená, rychlá, pružná a efektivní.

4. DOČASNÝ MANAGER A EXECUTIVE SEARCH

Trendem několika posledních let s rostoucí křivkou využitelnosti je kombinace executive search s interim managementem. Interim management je všeobecně vnímán jako projektový nástroj, forma dočasné náhrady či jako nástroj změny stávajícího „neutěšeného“stavu“ firmy. Výběr top manažera se obvykle protahuje na řadu měsíců a není ani výjimkou, že se může jednat i o období delší než rok.

Interim management nabízí se jako překlenovací cesta, aby firma zachovala svoji životaschopnost a bojeschopnost. Paralelně běží executive search a headhunter i firma získává prostor a čas na nalezení vrcholového manažera.

5. ZMĚNOVÝ NEBO KRIZOVÝ MANAGER

V poslední době slýcháme výroky o zpomalování ekonomického růstu. O globálních nejistotách, ať už jde o brexit nebo americko-čínské vztahy. O ekonomickém poklesu, doprovázeném indikátory např. z oblasti automobilového průmyslu.

Po tolika letech v oboru vím, že tyto faktory budou mít velký vliv na oblast executive search. V minulosti vždy výrazně narostl počet headhuntingových projektů oproti „contingency“ s cílem nalézt toho pravého top manažera, který zastaví nebo alespoň zpomalí křivku poklesu firmy. Domnívám se, že význam executive search v příštích letech znovu poroste. Nemůže být sama o sobě považována za „panacea“, ale nepostradatelný nástroj ozdravění firmy to určitě je.

Slovy Billa Gatese: „Soupeření o to, kdo najme ty nejlepší, vzroste v příštích letech“. A já bych chtěl dodat: Executive search u toho soupeření beze všech pochybností bude.

V případě, že potřebujete poradit se zvolením té správné cesty pro situaci ve vaší firmě, neváhejte se na mne obrátit.

 

Judr. Jan Vymětal

Executive Search Partner

j.vymetal@mblue.cz

 

Mohlo by vás zajímat

Blog interview rande square

Jak si vybrat ideálního podřízeného

Náboru budoucích podřízených v oblasti  managementu se věnuji již bezmála více než 7 let. U nižších rolí bývalo nejvýznamnějším kritériem „chcete/nechcete“ pracovat a stát se součástí dynamického týmu, co táhne…

29.11.2019
Celý článek
NPS Square

Výsledek průzkumu: máme loajální a spokojené klienty

Naším posláním je lidi propojovat. V oceánu lidských schopností, zkušeností, talentů a osudů hledáme osobnosti, které budou největším přínosem pro naše firemní zákazníky.   A uchazečům o zaměstnání hledáme pracovní prostředí a týmy, ve kterých nejlépe uplatní svůj potenciál a budou se…

16.03.2021
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů