Co vyměnit ředitele?

 

Nic nefunguje věčně. Spouštěčem změny je nespokojenost. Nespokojenost s obchodními výsledky, postavením na trhu, inovacemi, propady až k červeným číslům. Je zapotřebí učinit změnu, revitalizovat a nastartovat firmu, obrátit kormidlo jiným směrem. A právě zde se v tuto chvíli objevuje prostor pro nalezení „THE MANAGERA“ cestou Executive Search.

Za svou 25 letou praxi jsem viděl mnoho situací, které firmy vedly k rozhodnutí využít Executive Search. Zkusil jsem je pro vás rozdělit do 5 nejčastějších situací:

  1. PRŮZKUM TRHU K POTVRZENÍ DOMNĚNKY

Vzpomínám si, jak mě kontaktovala jedna nejmenovaná zavedená společnosti z oblasti FMCG, jejíž problém byl následující. Pozici Managing Directora již řadu let zastával zkušený člověk, který bezesporu rozuměl svému řemeslu, u kterého se ale časem projevila setrvačnost, bránil se inovacím, odvážným, radikálním přístupům. V tomto případě nešlo přímo o jeho nahrazení, ale o provedení zmapování trhu. Cílem bylo získat přehled o aktuální situaci, o možnostech na trhu práce na úrovni top managementu a porovnat to se stávajícím managementem.

Zajímavé v tomto kontextu bylo, že klienta nezajímal jen segment FMCG. Chtěl identifikovat ty nejlepší talenty i v jiných odvětvích, kteří by případně mohli vnést svěží vítr do firemního prostředí. S trochou nadsázky se podívat, zda existuje atypická kombinace třeba mezi Stevem Jobsem a Chuck Norrisem.

  1. TAJNÁ VÝMĚNA MANAGEMENTU

V jiných případech je rozhodnutí o náhradě za stávajícího top manažera již na stole, nesmí ale dojít k ohrožení chodu firmy, jejích aktivit a realizace vytýčených konceptů. Takže secret mission.

Schůzky mimo kancelář klienta, pohovory s vytipovanými kandidáty na neutrální půdě, testování jejich připravenosti ke změně a zjišťování podmínek eventuálního přechodu. Identifikace společností, o něž nemají z nějakých důvodů zájem. Jinými slovy: připravování a zametání cestičky pro vlastní setkání s klientem.

Na paměti se mi vybaví jeden konkrétní projekt, kdy byla tajná operace dotažena až do odletu kandidáta do jiné evropské metropole, kde se přímo na letišti setkal s novým potenciálním zaměstnavatelem, aniž by tato informace kdekoliv v jejich firmě prosákla.

  1. S NÁPOVĚDOU

Executive search je často vnímán jako komplexní metoda, zahrnující fázi longlistu, shortlistu, prezentace, pohovorů a rozhodnutí. V poslední době se stále častěji setkávám se situací, kdy se klient na mě obrátí s požadavkem na oslovení konkrétních – již předem vytipovaných – pracovníků. Něco jako Direct Search.

Možná, že vás napadne, že je tato metoda zejména spojována s pozicemi seniorních specialistů – kandidátů, kterých je na trhu málo – a máte samozřejmě pravdu. Ale tato „zkratka“ je aplikována i na řídící pozice. Je cílená, rychlá, pružná a efektivní.

  1. DOČASNÝ MANAGER A EXECUTIVE SEARCH

Trendem několika posledních let s rostoucí křivkou využitelnosti je kombinace executive search s interim managementem. Interim management je všeobecně vnímán jako projektový nástroj, forma dočasné náhrady či jako nástroj změny stávajícího „neutěšeného“stavu“ firmy. Výběr top manažera se obvykle protahuje na řadu měsíců a není ani výjimkou, že se může jednat i o období delší než rok.

Interim management nabízí se jako překlenovací cesta, aby firma zachovala svoji životaschopnost a bojeschopnost. Paralelně běží executive search a headhunter i firma získává prostor a čas na nalezení vrcholového manažera.

  1. ZMĚNOVÝ NEBO KRIZOVÝ MANAGER

V poslední době slýcháme výroky o zpomalování ekonomického růstu. O globálních nejistotách, ať už jde o brexit nebo americko-čínské vztahy. O ekonomickém poklesu, doprovázeném indikátory např. z oblasti automobilového průmyslu.

Po tolika letech v oboru vím, že tyto faktory budou mít velký vliv na oblast executive search. V minulosti vždy výrazně narostl počet headhuntingových projektů oproti „contingency“ s cílem nalézt toho pravého top manažera, který zastaví nebo alespoň zpomalí křivku poklesu firmy. Domnívám se, že význam executive search v příštích letech znovu poroste. Nemůže být sama o sobě považována za „panacea“, ale nepostradatelný nástroj ozdravění firmy to určitě je.

 

Slovy Billa Gatese: „Soupeření o to, kdo najme ty nejlepší, vzroste v příštích letech“. A já bych chtěl dodat: Executive search u toho soupeření beze všech pochybností bude.

V případě, že potřebujete poradit se zvolením té správné cesty pro situaci ve vaší firmě, neváhejte se na mne obrátit.

 

Judr. Jan Vymětal

Executive Search Partner

j.vymetal@mblue.cz

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Nábor se nedaří: 4 nejčastější důvody

Inspirativní snídaně mBlue

3 případy, kdy zvolit INTERIM odborníka

29% lidí chce letos měnit práci

 

NEJČASTĚJŠÍ SLUŽBY MBLUE

Executive Search

Recruitment

Interim Recruitment (zapůjčení náboráře)

Poradenství v recruitingu

IT Bodyshopping

 

Pro firmy

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže nebo emailem na spolupracujeme@mblue.cz

Jméno a Příjmení*

E-mail*

Telefon*

Zpráva

Pro uchazeče

Navažte s námi dlouhodobou spolupráci. Pokud si přes formulář mProfilu zadáte Vaše parametry ideální pracovní pozice, budeme na Vás myslet a dozvíte se o nové pozici přednostně.

Nechte si monitorovat
trh práce.
Jako máte svého lékaře,
mějte i svého recruitera.

vysněná práce