Desatero personalisty

21.12.2021
desatero long png
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing mBlue

Naším posláním je lidi propojovat. V oceánu lidských schopností, zkušeností, talentů a osudů hledáme osobnosti, které budou největším přínosem pro týmy našich firemních zákazníků. V souvislosti s 10. výročím mBlue jsme pro Vás připravili Desatero dobrého personalisty – deset užitečných rad a doporučení, kterých se při náboru nových zaměstnanců ti nejlepší z nás vždy drží.

1. Vybírejte třešničky na dortu

Šetřete čas, energii a nervy kolegům i kandidátům. Vytipujte si uchazeče, kteří mají pro danou pozici nejlepší předpoklady a budou největším přínosem pro vaši firmu. Těm věnujte péči přednostně, zatímco ostatní si můžete ponechat v záloze.

2. Připravte se

Je smutné, když personalista při pohovoru nejenže neví nic o kandidátovi, ale ani detaily o pozici, kvůli které přišel. Zjistěte si od příslušného manažera, co přesně pracovní náplň obnáší. Prostudujte si CV a třeba i LinkedIn kandidáta. Nějaký detail z životopisu, který jakoby mimochodem zmíníte během pohovoru, zafunguje jako spolehlivý icebreaker.

3. Ptejte se, nepředpokládejte

Otázky jsou důležité. Ptejte se nejdříve dobře liniového manažera i následně kandidáta, pomůžete zabránit nejasnostem a nedorozuměním. Sepište si k danému životopisu otázky dopředu. Správné otázky odhalí schopnost kandidáta formulovat myšlenky, jeho osobnost a motivaci, to v CV nenajdete. 

4. Dejte prostor svému protějšku

Někteří personalisté vnímají pohovor jako příležitost pro svou osobní exhibici. Užívají si chvilkový pocit moci, zkoušejí uchazeče z nepodstatných detailů ze života firmy nebo rozvláčně popisují její historii. Mluvit by měl v první řadě kandidát. Jednak abyste ho co nejlépe poznali, ale hlavně abyste ověřili, do jaké míry se na danou pozici hodí. 

5. Nemalujte vzdušné zámky

Je v pořádku, že chcete ukázat svou společnost v tom nejlepším světle, představit všechna její pozitiva i benefity spojené s danou pozicí. Nemá ale smysl skutečnost nekriticky přikrášlovat, nebo dokonce vědomě lhát. K čemu vám bude rozčarovaný zaměstnanec, který po konfrontaci s firemní realitou odejde ve zkušební době

6. Jednejte s respektem

Možná si to neuvědomujete, ale i pro ostřílené profesionály představuje přijímací řízení stres spojený s řadou drobných obětí. Musejí si vzít volno u současného zaměstnavatele, přeorganizovat svůj harmonogram, zajistit hlídání dětí… Chovat se ke kandidátům s patřičným respektem je nejen slušnost, ale také investice do dobrého renomé vaší společnosti. 

7. Reagujte pružně, choďte včas

Pozdní odpovědí na e-mail kandidáta dáváte prostor konkurenci, aby ho stáhla k sobě. Pozdním příchodem na schůzku zase dáváte prostor jeho fantazii k úvahám, co všechno kromě time managementu u vás ve firmě ještě nefunguje. Ukažte svou profesionalitu – reagujte pružně, choďte včas.

8. Nastavte vlídnou tvář

Chce se kandidát znovu potkat se svým potenciálním nadřízeným? Nevyhovuje mu termín pohovoru? Pokud je to jen trochu možné, pokuste se mu vyjít vstříc. Má-li se stát vaším zaměstnancem, bude to pro něj jeden z argumentů, proč k vám nastoupit. Mají-li se vaše cesty rozejít, odnese si s sebou vzpomínku na váš citlivý a přátelský přístup. Nikdy nevíte, kdy se vám to vrátí.

9. Udržujte kontakt

Průběžně informujte kandidáta, jak se výběrové řízení vyvíjí, jaké budou další kroky a jaký je jejich časový plán. Získá tak dobrý pocit z vašeho perfektního servisu a bude mít čas se na všechno připravit. A taky eliminujete možnost, že vám v mezičase uteče.

10. Odmítejte se šarmem

Pro každého uchazeče je odmítnutí více či méně nepříjemné – zvlášť pokud k němu došlo ve finální fázi výběrového řízení. Neschovávejte se za univerzální zprávy. Věnujte písemné odpovědi patřičnou péči, nebo ještě lépe zavolejte. Neúspěšnému kandidátovi sdělte věcně, že jste se rozhodli pro jiného uchazeče a poděkujte za čas a úsilí, které vám věnoval. Férové „ne” vydá za malé „ano”.

Mohlo by vás zajímat

umela inteligence square

Umělá inteligence v HR

Umělá inteligence (AI) se v posledních letech stala nedílnou součástí mnoha oblastí, a to včetně lidských zdrojů (HR). Přestože se zdá, že AI je novinkou, ve skutečnosti je s námi…

24.05.2023
Celý článek
rodina square

Rodina a kariéra pod jednou střechou

S nadcházejícím létem přichází čas, kdy mnoho rodičů řeší, jak skloubit kariéru s péčí o děti během letních prázdnin. České firmy mohou různými způsoby podpořit rodiče, které budou přínosné všechny…

22.05.2024
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů