Interim pozice? U kávy s headhunterem.

15.06.2021
S tamarou 2
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing Manager

Tamaro, pracuješ v oblasti personalistky už více než 20 let. Jak vnímáš, že se za tu dobu posunul nábor lidí na dočasnou dobu, na tzv. interim pozice?

Především v posledním roce pozoruji, že poptávka po interim kandidátech výrazně roste. Stejně tak ale roste nabídka lidí, kteří chtějí být na „volné noze“ a nechávají se najmout jen na projekt. Určitě to souvisí s trendem hledání lepšího work-life balance a větší svobody v práci.

A co na straně firem? Jsou nějaké nové trendy, proč hledají zaměstnance jen na dočasnou dobu?

Vedle standardních poptávek na krizový a změnový management nebo na vykrytí manažerského místa, které se nečekaně uvolnilo, např. rychlým odchodem na mateřskou dovolenou, se v posledním roce častěji objevily další důvody. Jednak některé společnosti kvůli dočasně zvýšené poptávce vlivem pandemie potřebovaly rychle, i když třeba jen dočasně, nové posily.

Naopak jiné společnosti projekty a nábory v době pandemie odkládaly a nyní je potřebují realizovat o to rychleji. A právě tom jim mají pomoci právě posily v podobě interim manažerů, které mohou nastoupit ihned.

A třetí oblast poptávek přichází od firem, které stále fungují ve velké nejistotě ohledně budoucnosti a spolupráci se zaměstnanci na dobu neurčitou si nyní nemohou dovolit nabídnout, mají proto zájem jen o interim kandidáty.

S jakými typy interim pozic se na tebe firmy nejčastěji obracejí?

Jedná se nejčastěji o projektové manažery – v IT nebo při řízení stavebních, technologických nebo třeba e-commerce projektů. Zástup za výpadek řeším nejčastěji u manažerů výrobních závodů, logistických, finančních a HR manažerů. Interim se ale rozšířil i na specialisty. V oblasti IT kontraktorů je to zaběhnutý standard, IT bodyshopping je už zavedený pojem. Začíná být větší poptávka i po interim nákupčích, interim recruiterech nebo třeba i interim účetních.

Zmínila jsi oblast interim recruiterů. Co přesně takový člověk může pomoci vyřešit a v jakých situacích?

Situace mohou být dvojího typu. Buď společnost potřebuje nabrat nadprůměrné množství lidí během krátké doby, například jeden náš klient v oblasti zábavního průmyslu chystal transformační IT projekt a „zapůjčil“ si od nás na půl roku zkušeného recruitera pro obsazení 15 IT pozic. Vyšlo ho to výrazně levněji, než kdyby nábor řešil standardně přes jakoukoliv agenturu. Druhou situací je, že firma náhle přijde o HR managera a není nikdo, kdo by okamžitě převzal otevřené pozice. mBlue takto pomohla společnosti na výrobu bagrů, kdy kolega do firmy 5 měsíců docházel a dokončil obsazení 10 otevřených pozic a 5 dalších, které během jeho působení vznikly.

Výhodou oproti spolupráci s personálními agenturami je, že interim recruiter vystupuje jako zaměstnanec firmy, inzeruje jejím jménem, do společnosti fyzicky dochází a potkává se osobně s „hiring managery“, bývá s nimi při pohovorech atd. Formálně je interim poskytován jako „RPO“ služba od externí personální společnosti, nebo s interim recruiterem může firma uzavřít i smlouvu napřímo.

RPO možná není úplně známá služba. O co přesně se jedná a v čem tkví odlišnost od najatého interim recruitera?

RPO je „Recruitment Process Outsourcing“, tedy outsourcing náborového procesu, buď kompletní nebo jen nějaké jeho části. Pro jednu velkou banku například spravujeme inzerci jejich vlastních pracovních pozic a jejich jménem provádíme pre-selekci kandidátů, než je pošleme do banky na osobní pohovor.  Interim recruiter může být součástí RPO řešení, pokud ho tedy poskytuje externí poradenská společnost typu mBlue. 

Jako manažer nebo majitel bych měla obavu do své firmy pustit člověka, který přijde zvenku, firmu nezná a ihned musí konat. Jsou nějaké záruky, které mBlue poskytuje?

Je třeba pečlivě vybrat vhodného člověka. Interim recruiter by měl být zkušený, aby se dokázal rychle zorientovat a pochopit potřeby firmy. Mít interim recruitera jako outsourcovanou službu přes personálku je naopak velká výhoda, můžeš kdykoli požádat o okamžitou výměnu konzultanta. Sama jsem to ve své praxi nikdy nezažila, ale každopádně smlouva řeší i záruky a pokuty pro případ, že by došlo k nějakému způsobení škody.

A pak je tu poslední otázka, trochu choulostivá a týká se ceny. Předpokládám, že pokud potřebuji zkušeného člověka ihned a jen na krátkou dobu, nebude to levná záležitost. Jakou cenovku mám tedy očekávat?

Obvykle se cena stanovuje jako měsíční poplatek a jde, řekněme, o cca 15-30 % z celkových mzdových nákladů na interim manažera, proto je toto krátkodobě naopak velmi výhodné, když to srovnáme s obvyklými poplatky za nalezení manažera.

Ve většině případů se dá navíc domluvit i na tom, že interim managera si pak může společnost převzít za poplatek do zaměstnaneckého poměru, když s tím ten zaměstnanec souhlasí. To se určitě vyplatí, protože už nabíráte někoho, koho jste si důkladně prověřili, a on se také ujistil, že u vás chce pracovat. Neriskujete tak náklady za nevydařený nábor a zaučování nového kolegy.

Tamaro, moc děkuji za rozhovor.

Potřebujete poradit?

A pokud byste se o tématu chtěli dozvědět víc, podívejte se na náš web nebo využijte možnost nezávazné konzultace zdarma.

Mohlo by vás zajímat

Blog chyby recruitera long

3 nejčastější chyby recruitera

Ať už začínáte v jakémkoli povolání, začátky provází nejistota a chyby. To samozřejmě platí i o povolání recruitera. Některé chyby se odnaučíme, jiné si ale přenášíme i do dalších let…

25.02.2019
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů