Aby vám inzerát oslovit co nejvíce kvalitních kandidátů, personalista musí myslet u náborového inzerátu tyto 3 důležité věci: forma, obsah a jazyk.
Začněte přehlednou formou a držte se doporučené struktury
Text inzerátu byl měl být přehledný, dobře a vyrovnaně členěný, žádná jeho část by neměla výrazně převažovat nad tou druhou.
Každý inzerát obsahuje nadpis. Doporučuji, aby v nadpisu vždy zazněl název pozice doplněný upřesněním, tzv. třešničkou na dortu. Není už třeba být v nadpisu přehnaně kreativní.
Další část, můžeme ji nazvat otvírák, vám dává možnost uchazečům představit společnost i pozici a vypíchnout zajímavosti. V otvíráku se nebojte prodat svoji značku a zároveň kandidáta namotivujte ke čtení dalších částí.
Náplň práce, požadavky na kandidáta a benefity. Tyto tři části by měly být stejně dlouhé, obsahovat ideálně stejný počet odrážek (4 – 7) a mít sjednocené formátování. Když se na výsledný inzerát podíváte, měl by být na první pohled přehledný a dlouhý maximálně na 1 A4.
Umožňuje-li to webové rozhraní vašich stránek, doplňte inzerát fotkou nebo obrázkem. Vizuál je dnes nesmírně důležitý a upoutá pozornost. Pokud můžete využít reálné fotky z pracovního prostředí nebo fotky kolegů, je to určitě výhoda a přidá to na autenticitě.
Buďte co nejvíce konkrétní, uvádějte příklady
Obsah inzerátu závisí na tom, kolik toho o dané pozici, kterou se snažíme obsadit, víme. Proto doporučuji o pozici komunikovat s člověkem, který na ní již pracuje nebo s nadřízeným dané pozice. Tito lidé by vám měli být schopni velmi detailně vysvětlit, co práce na dané pozici obnáší a vy si tak budete schopni dobře představit, co člověk v této pozici vlastně celý den dělá. Z těchto informací si vyberte ty nejpodstatnější a shrňte je do náplně práce. Buďte konkrétní a vyvarujte zajetých klišé, která jsou sice pohodlná, ale na originalitě nepřidají, a navíc kandidátovi nesdělí nic konkrétního. Fráze typu „zodpovědná práce“, „SŠ/VŠ“, motivující finanční ohodnocení“, „příjemné pracovní prostředí“ zkuste vynechat.
V požadavcích na kandidáta je dobré si nejdřív ujasnit, co je skutečně důležité pro vykonávání pozice, co jsou bezpodmínečná kritéria, tzv. musty. A naopak, co jsou „pouze“ výhody, to znamená, nejsou nezbytně nutné pro vykonávání pozice, ale mohou se hodit. Můžeme je označit jako „nice to have“. Ve výčtu požadavků buďte opět konkrétní a uvádějte důvod, proč je daný požadavek důležitý. Např. velmi dobrá angličtina – budete denně komunikovat s centrálou v zahraničí. V excelu ovládáte i kontingenční tabulky apod.
V benefitech uveďte klasiku, kterou dnes nabízí většina firem (stravenky, cafeterie, multisportka, připojištění apod.), ale zkuste se zamyslet a přijít i s dalšími nápady. Např. blízkost MHD, dobré restaurace v okolí, kam chodíte s kolegy na oběd, fitko nebo park v blízkosti firmy, dog friendly office, výborná káva a další. Mohou to být detaily, které k vám ale třeba přilákají ty pravé lidi.
S benefity souvisí i popis pracovního prostředí a firemní kultury. I zde se nebojte odlišit. Pokud jsou u vás názory zaměstnanců brány v potaz, napište to. Máte příjemnou relaxační zónu (fotbálek, šipky a další), happiness tým, který se o vás stará? Přispíváte na charitu? Vzájemně si pečete dobroty nebo spolu sportujete? Dejte o tom vědět. Vypište tyto věci buď do otvíráku nebo do benefitů a odlište se.
Jestli využíváte i sociální sítě pro komunikaci s uchazeči, skvělé! Všechno, co je pro vaši firmu charakteristické, můžete sdílet.
Komu tykat a kdy použít slang
Co se týče jazykové stránky, zvažte tykání nebo vykání – záleží na firemní kultuře i senioritě obsazované pozice. Hledáte-li absolventy nebo juniory a jste start-up, kde si tykají úplně všichni, můžete využít tykání i v inzerátu. Naopak u seniorních pozic a korporátním prostředí se tykání vyvarujte.
Nejen obsah, ale i jazyk můžete přizpůsobit uchazečům, které hledáte. U pozic v marketingu či obchodě využijte kreativitu – přirovnání, slang, bohatý jazyk. U technických pozic se spíše držte faktů.
V každém případě vždy užívejte spisovnou češtinu a správný pravopis.
Důležité na závěr
Nezapomeňte s kandidáty po jejich reakci na váš inzerát reagovat. Je dobré, když kandidátům přijde potvrzení o jejich reakci i s informací, dokdy je budete informovat. Tuto lhůtu se snažte dodržet. Pokud si kandidáta nebudete chtít zvát na osobní schůzku, postačí zamítnutí emailem. Po osobní schůzce doporučuji kandidáta zamítnout telefonicky a sdělit mu důvod jeho neúspěchu.
Podívejte se inspirativní přednášku
Pro všechny, pro které téma zajímá více do hloubky, máme k dispozici záznam z nedávné inspirativní HR snídaně na toto téma.
“Jak předejít odmítnutí pracovní nabídky uchazečem o zaměstnání?” je téma, které pravděpodobně trápí nejednu firmu, protože účast na snídaňovém setkání předčila naše očekávání. V úterý 29. 5. do krásných prostor…
Jsou kompetence, které při běžném přijímacím pohovoru zůstanou skryté. Víte, jaké kompetence potřebuje obchodník a které vynikající asistentka? Přijímáte lidi podle toho, co umí nebo podle toho, co tvrdí, že…
Podívejme se na aktuální výzvy, kterým čelí oblast personálního managementu v současném firemním prostředí. Po období ekonomických injekcí v letech 2020 a 2021 následovalo období výrazné inflace. Odpovědí na tuto…