Jak si udržet nejlepší zaměstnance

21.06.2022
zamesntanci2long
Markéta Krása Marketing mBlue

70% firem letos zaznamenalo zvýšený odchod zaměstnanců. Jedná o následek situace, kdy covid v letech 2020 a 2021 fluktuaci pozastavil, zatímco letos je příležitostí ke změně nepřeberně. Sama příležitost ale nestačí, zaměstnanci k odchodu ze zaměstnání musí mít i motivaci a důvod.

Poznejte arénu sil v hlavě vašich zaměstnanců

V personalistice říkáme, že lidé na pracovišti jsou v tzv. aréně sil. Něco je drží a něco je táhne pryč. Co je drží, na to psychologové mají krásný termín – psychologická smlouva se zaměstnavatelem. Ta je u každého člověka jiná. Zaměstnanec dává firmě svůj čas, svůj výkon, své znalosti a za to něco očekává. Nejenže na účtu přistane výplata, ale někdo navíc očekává i zábavu na pracovišti, jiný pocit smysluplnosti, další respekt okolí či příjemné prostředí, kde si s lidmi v práci rozumí. Pokud se magnety psychologické smlouvy oslabí, stává se zaměstnanec vnímavým na okolní příležitosti. Příležitostí může být zavolání headhuntera, zahlédnutí inzerátu na webu nebo kamarád, který vám o nějaké pracovní příležitosti poví.

Herzbergova teorie hygienických faktorů do odstředivých sil, které vypuzují zaměstnance z firem ven, zahrnuje zejména vztahy (toxický manager, přetěžování), dále časté nebo velké změny, nespravedlivost, nejistotu nebo nudu.

Magnetem, který vytáhne zaměstnance z firmy, jsou finance. U dělnických profesí stačí pouhých 10-15% rozdíl ve mzdě, aby zaměstnání změnili. Naopak u manažerských pozic ani  20% rozdíl často nedostačuje. Na misku vah si kladou i další aspekty jako je renomé firmy, náplň práce, projekty, na kterých může pracovat, apod. A jak jsou na tom v roce 2022 firmy se zvyšováním mezd? Meziroční inflace přes 15 % dělá vrásky na čelech managementu. Podle našeho průzkumu mBlue třetina firem letos neplánuje mzdy měnit. Jsou to zejména společnosti, které nemají prostor pro navyšování z důvodu zvýšených nákladů na energie, tedy energeticky náročné výrobní závody. Druhá třetina firem bude navyšovat mzdy plošně, nejčastěji se bude jednat o 5 až 7 %, tedy hluboko pod inflaci. A poslední třetina firem bude mzdy navyšovat individuálně, kdy nejvíce mzdy porostou u dlouhodobě žádaných pozic (IT profese, online marketing, operativní finanční role).

V péči o zaměstnance je třeba brát v potaz specifické životní situace zaměstnanců a umožnit jim flexibilitu. Kde to je možné, měl by zaměstnavatel umožnit flexibilní pracovní dobu a možnost home office. 51 % firem dnes nabízí neomezený home office, 5 týdnů dovolené je už také naprostým standardem. Firmy, které flexibilitu nenabízí, o zaměstnance přicházejí více než jiné.

Pro personální oddělení není snadné nahlédnout do hlav svých zaměstnanců, takže doporučujeme pravidelně používat elektronickou formu zaměstnaneckých průzkumů (např. Google Forms, Outlook hlasování, Survio, Arnold of LMC).

5 retančních rad Marie Hořákové, naší HR Advisory manažerky

  • Soustřeďte se na to, aby vaši manažeři působili na podřízené přitažlivou silou.
  • Toxické zaměstnance je třeba propustit nebo převychovat.
  • Nabírejte lidi, které se k vám do firmy hodí a mají podobné hodnoty.
  • Pečujte o nováčky. Když vybudujete jejich loajalitu hned na začátku, je menší pravděpodobnost, že odejdou.
  • Identifikujte důležité zaměstnance a ty hýčkejte vzděláváním, odměňováním, povyšováním.

Když se to nepovede, nezapomeňte na Exit Interview

Standardizovat proces při odchodu zaměstnance a nastavit pohovor zaměstnance s nadřízeným je velmi důležité. Vícestupňový pohovor s nadřízeným, nadřízeným nadřízeného a s HR zpomalí proces odchodu. Někdy se dokonce podaří si situaci vysvětlit a část z  nich přesvědčit vzít výpověď zpět. Ale i v ostatních případech jsou informace pro firmu velmi cenné, protože pomohou stávajícím zaměstnancům.

Inspirujte se naší snídaní pro klienty

Zajímá vás, jaké další metody zvyšují retenci a zvyšují spokojenost zaměstnanců? Potom si pusťte záznam online snídaně mBlue, kde se dozvíte více. Podívejte si i na další díly snídaní a získejte inspiraci pro vaši práci.

Mohlo by vás zajímat

mediace square

Jak řešit konflikty na pracovišti?

Konflikty na pracovišti jsou nevyhnutelnou součástí firemního prostředí. Tyto nesoulady, rozpory a nepochopení v pracovních týmech mohou závažně narušit produktivitu, kreativitu a celkovou atmosféru v organizaci.  Jejich negativní dopady vedou…

22.11.2023
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů