Kouč Marek Holeček: Jak na podzim hospodařit s energií

Cesta ke sportovnímu úspěchu má mnoho společného s hledáním úspěchu a spokojenosti v zaměstnání nebo v osobním životě.
Horolezec Marek Holeček už se roky věnuje motivačními přednáškám pro velké mezinárodní korporace i jednotlivce, které práce na vlastním seberozvoji zajímá. Sám patří k nejúspěšnějším a nejzkušenějším horolezcům současnosti. Odmítá zažitou představu, že vrcholem veškerého horolezeckého snažení je dosažení co nejvyšší nadmořské výšky. Stejně důležitými se také staly obtížnost výstupu a styl, jakým se k vrcholu dostane.

Letos jako úplně první Čech převzal cenu Zlatý cepín (Piolet d’Or), tedy něco jako Oscar mezi horolezci, který se uděluje za nejlepší výstupy za uplynulý rok. O vylezení nové cesty v jihozápadní stěně na 11. nejvyšší horu světa Gašerbrum I se Marek Holeček pokoušel opakovaně 8 let. Nejprve dvakrát se Zdeňkem Hrubým, který zde zahynul při sestupu při 2.neúspěšném pokusu v srpnu 2013. Pak v roce 2015 a 2016, až se mu to nakonec podařilo na pátý pokus v 30. července 2017 se spolulezcem Zdeňkem Hákem a to velmi hodnotným alpským stylem. Pro Česko i bývalé Československo je to historicky úplně první prvovýstup alpským stylem na osmitisícový kopec.

Krátce před udělením ceny se Marek sešel s námi v mBlue. Jeho povídání bylo natolik inspirativní, že jsme se rozhodli podělit se s vámi o jeho zkušenosti a myšlenky prostřednictvím krátkých článků na konkrétní témata.

A protože podzim je tradičním obdobím, kdy všichni řešíme únavu a pokles energie jak v práci, tak  doma, zvolili jsme jako první téma právě práce s energií.

Jak hospodařit s energií

M.H.: „To je oblast, kterou jsem se musel velmi rychle naučit řídit. Když ležíte nahoře, po náročném dni, máte toho plné kecky, tak vám energie odchází, i když se ani nehýbete. Energii ztrácíte, když vyrovnáváte teploty, při stresu, při tom, když plánujete následné kroky. A je ve výsledku jedno, jestli jste na výstupu nebo jestli sedíte v kanceláři a plánujete další den. Energie je při jakémkoliv výkonu to základní. Bez ní nedosáhnete ničeho.

Jak zacházet s energií je otázka tréninku. Mně se nejvíce vyplatilo NETAHAT SI STRES DO SPÁNKU. Na to mi kdekdo řekne: No a jak to mám udělat? Vlastně jednoduše. Věci, které nevyřešíte hned teď musíte před spaním vypnout. Ne je zahodit, ale uložit a ráno se k nim zase vrátit.  Večer s nimi stejně už nic neuděláte. Ale abyste je mohli vyřešit další den, tak potřebujete kvalitní spánek. Pravdou je, že to nejde na poprvé jak lousknutím prstů, ale vše je, jak u jiných činností, otázkou tréninku.“

Jak aktivně vypnout stres?

M.H.: „Je na to dobré mentální cvičení, kdy každou tu věc, která vám běží v hlavě, si řeknete a zeptáte se: mohu já to teď hned vyřešit? Když to nejde vyřešit hned, tak to nevyřešíte. Když to necháte v hlavě, tak si tvoříte dopředu bubáky, které se vlastně vůbec nemusí stát. Uvědomte si ten problém, připusťte si ho a vědomě pracujte s myšlenkou, že se k němu vrátíte až ráno. Když už ho nevyřešíte hned ten další den, alespoň se o kousek přiblížíte k jeho vyřešení. Tím se naučíte vypínat jednotlivé problémy, které by vás jinak nenechaly usnout.

Jednou z metod je se naučit spát na povel. A jde se to opravdu naučit. Vede k tomu cesta přes cílené zklidnění a dechová cvičení, kdy si uvědomujete svůj pravidelný dech. Nebo se naučíte uklidňovat pomocí vizualizace. Zavřete oči a soustředíte se na to, abyste si představili nějaké konkrétní barvy. Tím donutíte mozek, aby se soustředil jen na jednu konkrétní věc a vše ostatní upozadil a vypnul.  A při pravidelném opakování se opravdu naučíte na povel usnout.“

4 pravidla, co si pamatovat

Jenom tím, že na něco nepříjemného myslíme, ztrácíme neuvěřitelné množství energie, zvyšujeme si tlak a způsobujeme si dlouhodobý stres. Zároveň tím ztrácíme možnost myslet na něco smysluplnějšího a zavíráme se před novými příležitostmi.

Když Vám chybí energie, děláte neuvážené kroky a s nahromaděnou únavou se dostavují chyby.

Kdybychom to měli shrnout do základních bodů, jak nepřicházet o energii ani v tomto sychravém počasí:

  • Netahejte si stres do snů.
  • Vyčistěte si hlavu před spaním. Uvědomte si Vaše myšlenky a uložte je na další den.
  • Naučte se usnout na povel pomocí dechu a soustředěním na barvy.
  • Dopřejte si nerušený a dostatečný dlouhý spánek.

Marek Holeček a jeho oceněný prvovýstup

 

Pro firmy

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže nebo emailem na spolupracujeme@mblue.cz

Jméno a Příjmení*

E-mail*

Telefon*

Zpráva

Pro uchazeče

Navažte s námi dlouhodobou spolupráci. Pokud si přes formulář mProfilu zadáte Vaše parametry ideální pracovní pozice, budeme na Vás myslet a dozvíte se o nové pozici přednostně.

Nechte si monitorovat
trh práce.
Jako máte svého lékaře,
mějte i svého recruitera.

vysněná práce