Novela zákoníku práce 2025: Klíčové změny a jejich dopad na HR

22.01.2025
Podpis 2 long
Markéta Krása
Markéta Krása Marketing mBlue

Novela zákoníku práce, přezdívaná „flexi novela“, se připravuje již delší dobu a slibuje významné změny na trhu práce. Záměrem je zvýšení flexibility jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. Tato novela má vstoupit v platnost pravděpodobně od 1. dubna 2025. Níže shrnuji hlavní body novely a jejich potenciální dopad.

Klíčové změny:

  •    Samorozvrhování pracovní doby:

  • Zaměstnanec si nově může samostatně rozvrhovat pracovní dobu, pokud dodrží celkový fond pracovní doby, povinné přestávky a směny nepřesáhnou 12 hodin. Rozvrh musí být oznámen zaměstnavateli s předstihem.
  • Výzvou pro HR bude přesná dohoda o pravidlech. Dohoda by měla zamezit riziku povinných příplatků, pokud by si zaměstnanec rozvrhl dobu na noc (22 – 06 hod) nebo víkend. Novela zákoníku nepamatuje na situaci, pokud má být zaměstnanec na pracovišti v konkrétní čas, i když zaměstnavatel má právo to požadovat. I toto je vhodné ošetřit v dohodě.
  • Nadále platí, že dovolenou rozvrhuje zaměstnavatel a zaměstnanec ji nemůže čerpat bez souhlasu zaměstnavatele. Pokud si na den dovolené zaměstnanec naplánoval jen třeba 3 hodiny práce, z dovolené se mu odečítají jen tyto 3 hodiny.
  •    Změny ve výpovědních lhůtách a důvodech:

  • Výpovědní lhůta při porušení pracovní kázně se zkracuje na 1 měsíc.
  • Dochází ke sloučení výpovědních důvodů souvisejících se zdravotními problémy – nově se nerozlišuje, zda ztráta způsobilosti plyne z pracovního úrazu, nemoci z povolání nebo jiných příčin.
  • Původ zdravotních problémů má ale dopad na odstupné. Pokud zaměstnanec dosáhl nejvyšší možné expozice (typicky v hornictví nebo chemickém průmyslu), zaměstnanci mají nárok na 12 měsíců odstupného. Pokud na základě lékařského posudku prokáže pracovní úraz nebo nemoc z povolání, má nárok na jednorázovou náhradu, také ve výši 12 měsíců, kterou vyplácí pojišťovna zaměstnavatele (Kooperativa). Pokud pojišťovna neuzná nárok a odmítne plnit, může to vést k soudním sporům, ale nikoliv s pojišťovnou, ale zaměstnavatelem.
  • Výpověď nově začne běžet následující den po jejím doručení. To platí pro všechny případy typy výpovědí, tím pádem třeba v případě hromadného propouštění mohou zaměstnanci končit v různé dny.
  •    Doručování dokumentů elektronicky:

  • Dokumenty jako pracovní smlouva, mzdový výměr, výpověď nebo odvolání lze doručovat elektronicky s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu na straně zaměstnavatele. Zaměstnanec může podepsat jakýmkoliv elektronickým podpisem a pokud tak neučiní, po 15 dnech se písemnost považuje za doručenou.
  • K zasílání dokumentů elektronicky je potřeba souhlas zaměstnance, který musí ve smlouvě uvést svůj soukromý email nebo ID své datové schránky. Svůj souhlas s elektronickou komunikací může zaměstnanec kdykoli odvolat. Pokud elektronicky podepíše jakoukoliv formu pracovní smlouvy nebo dohody, může do 7 dnů od smlouvy odstoupit.
  •    Home office a pracovní úrazy:

  • Dohody o home office musí být přizpůsobeny do konce roku 2025, protože skončí ustanovení o rozvržení pracovní doby při práci z domova. V případě pracovního úrazu během práce z domova je nezbytné mít jasně definovaná pravidla, aby bylo možné odpovědnost jednoznačně určit.
  •    Výplaty v cizí měně a návrat po rodičovské dovolené

  • Novela umožňuje vyplácet mzdu v jiné měně než české koruny, což může být zajímavé pro firmy působící na mezinárodním trhu.
  • Pokud se zaměstnanec vrátí z rodičovské dovolené do 2 let, má nárok na stejnou “pracovní židli”.

 

Výzvy a doporučení:

  • Připravte si dohody o rozvrhování pracovní doby: Samorozvrhování pracovní doby vyžaduje přesnou dohodu a proškolení zaměstnanců –  jak o omezeních, tak o principu vyrovnávacího období.
  • Zaveďte týdenní nebo měsíční předkládání plánů: I při větší flexibilitě zůstává povinnost zaměstnavatele kontrolovat odpracovanou dobu. Doporučuje se zavedení systému předkládání týdenních plánů.
  • Dohodněte se na zasílání dokumentů elektronicky: Možnost zasílat dokumenty emailem a do datových schránek zjednoduší procesy, ale vyžaduje pečlivou správu osobních údajů zaměstnanců.

Novela přináší nové příležitosti, ale také výzvy, zejména v oblasti administrativy a plánování. Pokud máte zájem o detailnější analýzu, rádi vám připravíme doporučení na míru vaší společnosti.

 

Nechte se inspirovat naším webinářem

Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně.  Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci. Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz


Nenechte si ujít další setkání v únoru 2025

Pokud vás zajímá, jak najít efektivně nového zaměstnance, neváhejte se zúčastnit naší inspirativní snídaně xx. února 2025!

Registrace je snadná a rychlá. Těšíme se na vás!

Mohlo by vás zajímat

trendy square png

HR trendy, tipy, taktiky pro rok 2024

Podívejme se na aktuální výzvy, kterým čelí oblast personálního managementu v současném firemním prostředí. Po období ekonomických injekcí v letech 2020 a 2021 následovalo období výrazné inflace. Odpovědí na tuto…

28.02.2024
Celý článek
Blog Osobní branding square

Jak budovat pozitivní image

Budování značky není jen záležitostí produktů nebo firem. Svou image si dlouhodobě budují také města, prestižní školy, světové měny, obrazy, knihy, známky, různé symboly a další. Nezmínili jsme však kategorii,…

05.06.2019
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů