HomeBlogNovela zákoníku práce 2025: Klíčové změny a jejich dopad na HR
Novela zákoníku práce 2025: Klíčové změny a jejich dopad na HR
22.01.2025
Markéta KrásaMarketing mBlue
Novela zákoníku práce, přezdívaná „flexi novela“, se připravuje již delší dobu a slibuje významné změny na trhu práce. Záměrem je zvýšení flexibility jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. Tato novela má vstoupit v platnost pravděpodobně od 1. dubna 2025. Níže shrnuji hlavní body novely a jejich potenciální dopad.
Klíčové změny:
Samorozvrhování pracovní doby i na pracovišti:
Zaměstnanec si nově může samostatně rozvrhovat pracovní dobu i na pracovišti zaměstnavatele, pokud dodrží celkový fond pracovní doby, povinné přestávky a směny nepřesáhnou 12 hodin. Rozvrh musí být oznámen zaměstnavateli s předstihem.
Výzvou pro HR bude přesná dohoda o pravidlech. Dohoda by měla zamezit riziku povinných příplatků, pokud by si zaměstnanec rozvrhl dobu na noc (22 – 06 hod) nebo víkend. Novela zákoníku nepamatuje na situaci, pokud má být zaměstnanec na pracovišti v konkrétní čas, i když zaměstnavatel má právo to požadovat. I toto je vhodné ošetřit v dohodě.
Nadále platí, že dovolenou rozvrhuje zaměstnavatel a zaměstnanec ji nemůže čerpat bez souhlasu zaměstnavatele.
Změny ve výpovědních lhůtách a důvodech:
Výpovědní lhůta u důvodů spojených s pochybením zaměstnance se zkracuje na 1 měsíc.
Dochází ke sloučení výpovědních důvodů souvisejících se zdravotními problémy – nově se nerozlišuje, zda ztráta způsobilosti plyne z pracovního úrazu, nemoci z povolání nebo jiných příčin.
Původ zdravotních problémů má ale dopad na odstupné či náhrady. Pokud zaměstnanec dosáhl nejvyšší možné expozice (typicky v hornictví nebo chemickém průmyslu), zaměstnanci mají nárok na 12 měsíců odstupného. Pokud se na základě lékařského posudku prokáže pracovní úraz nebo nemoc z povolání, má nárok na jednorázovou náhradu, také ve výši 12 průměrných měsíčních platů, které bude kryto zákonným pojištěním odpovědnosti zaměstnavatele. Pokud pojišťovna neuzná nárok a odmítne plnit, může to vést k soudním sporům, ale nikoliv s pojišťovnou, ale zaměstnavatelem.
Výpověďní doba nově začne běžet následující den po jejím doručení. Tím pádem třeba v případě hromadného propouštění mohou zaměstnanci končit v různé dny.
Doručování dokumentů elektronicky:
Dokumenty jako pracovní smlouva, mzdový výměr, výpověď nebo odvolání lze doručovat elektronicky s použitím kvalifikovaného elektronického podpisu na straně zaměstnavatele. Zaměstnanec může podepsat jakýmkoliv elektronickým podpisem. Po 15 dnech se písemnost považuje za doručenou.
K zasílání dokumentů elektronicky je však potřeba souhlas zaměstnance, který musí ve smlouvě uvést svůj soukromý email nebo ID své datové schránky. Svůj souhlas s elektronickou komunikací může zaměstnanec kdykoli odvolat. Pokud elektronicky podepíše pracovní smlouvu, může do 7 dnů od smlouvy odstoupit.
Home office a pracovní úrazy:
Dohody o home office musí být přizpůsobeny do konce roku 2025, protože novela má vliv na rozvržení pracovní doby při práci z domova.
Výplaty v cizí měně a návrat po rodičovské dovolené
Novela umožňuje vyplácet mzdu v jiné měně než české koruny, což může být zajímavé pro firmy působící na mezinárodním trhu.
Pokud se zaměstnanec vrátí z rodičovské dovolené do 2 let, má nárok na stejnou “pracovní židli”.
Výzvy a doporučení:
Připravte si dohody o rozvrhování pracovní doby: Samorozvrhování pracovní doby vyžaduje přesnou dohodu a proškolení zaměstnanců – jak o omezeních, tak o principu vyrovnávacího období.
Zaveďte týdenní předkládání plánů: I při větší flexibilitě zůstává povinnost zaměstnavatele kontrolovat odpracovanou dobu. Doporučuje se zavedení systému předkládání týdenních plánů.
Dohodněte se na zasílání dokumentů elektronicky: Možnost zasílat dokumenty emailem a do datových schránek zjednoduší procesy, ale vyžaduje pečlivou správu osobních údajů zaměstnanců.
Novela přináší nové příležitosti, ale také výzvy, zejména v oblasti administrativy a plánování. Pokud máte zájem o detailnější analýzu, rádi vám připravíme doporučení na míru vaší společnosti.
Nechte se inspirovat naším webinářem
Pokud byste rádi si rádi poslechli další rady a tipy od našich odborníků a jejich hostů, podívejte se na záznam z naší inspirativní snídaně. Neváhejte se podívat i na další díly snídaní, třeba získáte novou inspiraci pro vaši práci. Rádi vám pomůžeme a poradíme ve vaší konkrétní situaci v oblasti. HR, stačí nám napsat na email: tereza.silbernaglova@mblue.cz nebo ludmila.fatkova@mblue.cz
Nedávno jsem četla, že zaměstnavatel si nekupuje čas zaměstnanců, ale jejich aktivitu. Koronavirus ukázal, že nad časem ani aktivitou zaměstnanců zaměstnavatel nemá plnou kontrolu – a to ani když jsou…
Každý z nás v průběhu své pracovní kariéry prochází 3 zásadními obdobími: Junior: „Ještě nemáš dostatek zkušeností, přijď až budeš mít víc praxe…“ (prvních 5 let praxe) Optimum: relativně krátké období cca…
“Adaptační proces patří ke klíčovým oblastem řízení lidských zdrojů vedle přijímání a následného udržení kvalitních zaměstnanců v podniku.” (Hewitt Associates, 2011) Zažili jste někdy situaci, kdy jste s velkou dávkou entuziasmu…