Pět HR trendů pro rok 2021

08.02.2021
HR trendy long
Marie Hořáková
Marie Hořáková HR Advisory Manager

Máme za sebou těžký rok a všichni bychom rádi věděli, jaký bude ten letošní. Zatím to nevíme, můžeme jen s větší či menší spolehlivostí předpokládat, co nám rok 2021 v HR přinese. Jaké trendy tedy můžeme letos v HR očekávat?

Trend první: rostoucí nezaměstnanost

Nezaměstnanost stoupá; na konci roku 2020 byla podle zpráv MPSV 4%, v lednu 2021 předpokládá MPSV nárůst nezaměstnanosti na 4,3%. Bohužel, práce náborářů se tím neusnadní. Na úřady práce přicházejí nezaměstnaní ze služeb (restaurace, hotely, obchody…), zatímco volná místa (kvalifikovaní operátoři, řemeslníci, IT specialisti) se stále nedaří obsadit. Potřeby uchazečů o práci a zaměstnavatelů se tedy zatím míjejí.

Trend druhý: stagnující mzdy

Po dlouhém období konjunktury klesl tlak na růst mezd. Výši finančního ohodnocení již nediktují zaměstnanci, ale rozhodují o nich opět zaměstnavatelé. Situaci zaměstnavatelům usnadnilo i zrušení superhrubé mzdy a zvýšení slevy na poplatníka daně z příjmu ze závislé činnosti. Především zrušení superhrubé mzdy, které navýší zaměstnancům čistou mzdu o přibližně 7,5%, inspirovalo zaměstnavatele k odložení ročního navyšování mezd. Podle průzkumů více než polovina zaměstnavatelů neplánuje v letošním roce plošně navyšovat mzdy. Mzdový trend přináší zaměstnavatelům – kromě úspor – další velkou výhodu: zaměstnavatelé mohou opět začít se mzdami pracovat systematicky. Mohou využít navyšování mezd pro řízení výkonu a motivace, navyšovat mzdu výběrově – top performerům, klíčovým zaměstnancům a talentům.

Trend třetí: neochota měnit práci

Po dlouhém období, kdy u nás kvetla „platová turistika“ a zaměstnanci byli ochotni opustit zaměstnavatele výměnou za vyšší plat, začíná převažovat opatrnost. S výjimkou IT vývojářů a několika dalších profesí (specialisté na e-commerce, zdravotníci, kurýři apod.) začali zaměstnanci změny pečlivě zvažovat. V současné době se zaměstnancům jeví jako bezpečnější strategie neexperimentovat – pokud by se nový zaměstnavatel dostal vlivem COVID do potíží a musel propouštět, budou pravděpodobně nejvíc ohroženi zaměstnanci ve zkušební době. V očích zaměstnanců roste význam stabilního zaměstnání, jistoty do budoucna, a to i za cenu nižší mzdy. Uchazeči hledají silný brand a jistotu. Fluktuace klesá a bude klesat i nadále.

Trend čtvrtý: Home Office

Dříve žádaný benefit, dnes často nezbytnost a leckdy i příčina potíží. Z domova (zcela nebo částečně) pracuje v současné době kolem dvou milionů lidí. Manažeři čelí výzvě, jak udržet motivaci a efektivitu rozptýlených týmů. Zaměstnanci čelí izolaci od kolegů, zvýšeným nárokům na vzájemnou komunikaci a leckdy i diskomfortu: ne každý má dost velký byt, ve kterém se najde prostor pro dvě plnohodnotné pracovny a improvizovanou školní třídu… Brzký návrat do kanceláří nelze očekávat, takže manažeři se musí připravit na další výzvu: u nejvíc přetížených částí populace se bude postupně stále víc projevovat vliv nezvyklého stresu, zvýšené zátěže a pocitu ohrožení. Manažeři tedy budou muset nejen motivovat a kontrolovat na dálku, ale i podporovat podřízené a věnovat pozornost prevenci vyhoření. Nároky na práci manažerů tedy nadále porostou.

Trend pátý: péče o zdraví a nové benefity

Podobně jako home office ovlivnil COVID i další populární benefity – omezil možnost využití stravenek, dovolené navíc, Multisport karet – a naopak na popularitě získávají benefity spojené se zdravím a bezpečím zaměstnanců. Roste zájem o služební auto, parkování v místě pracoviště (individuální doprava je z hlediska možnosti nákazy bezpečnější než MHD), o zvýšenou zdravotní péči a zvýšenou ochranu zdraví na pracovišti (zdravotní pomůcky, respirátory a dezinfekce na pracovišti, testy na COVID na pracovišti hrazené zaměstnavatelem…), o psychologické poradenství apod.

Pokud se chcete o HR trendech dozvědět víc, rádi vás uvítáme na našich virtuálních snídaních, kde se jednotlivým trendům budeme postupně věnovat.

Potřebujete poradit?

Pokud hledáte inspiraci z oblasti HR, rádi se podělíme o záznamy z předchozích online vysílání i o zkušenosti, nebo nabídneme naše konzultační služby.  Prvotní hodinová konzultace je zcela zdarma.

Podívejte se inspirativní přednášku 

Novými HR trendy jsme se zabývali na online inspirativní HR snídani pro klienty, ze které vám nabízíme záznam:

Mohlo by vás zajímat

Interim square

Obliba Interim recruiterů roste

Když se řekne Interim manager, první asociace bývá mylně spojována v České republice pouze s krizovým managementem. Skutečnost je ovšem taková, že v současnosti interim manažer bývá najímán do firmy mnohem častěji za…

24.09.2018
Celý článek
jak si správně poskládat tým 4ku3

Jak si správně poskládat tým?

Každý zaměstnanec má nějakého nadřízeného, kolem sebe kolegy nebo podřízené, se kterými vytváří tým, nejmenší organizační jednotku ve firmě. Členové týmu mají odlišné úkoly,  spojuje je ale stejný cíl. Nejefektivněji se…

16.02.2020
Celý článek

Pro firmy

Potřebujete lidi k Vám do firmy? Chcete optimalizovat Vaše HR procesy? Kontaktujte nás, ozveme se vám co nejdříve zpět.

Odesláním formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů

Pro uchazeče

Hledáte lepší pracovní uplatnění? Chcete, abychom vám dali vědět, až se pro vás vhodná pozice otevře? Nahrajte nám, prosím, váš životopis.

Vložením CV souhlasíte se zpracováním osobních údajů